Uit de kast

’t Wordt tijd om het te bekennen. ’t Is bijna lente of het voelt toch zo aan met de temperaturen van tegenwoordig, dus straks is het niet meer relevant. Dit is nu al de tweede winter op rij dat ik… een hoed opzet! Ik, een relatief jonge mens nog!

Ik ben overstag gegaan op de kerstmarkt in Leuven, eind 2012. Een Stetson, een vilten deukhoed. Waarschijnlijk past dat bij mij zoals een tang op een varken, maar ’t is wel praktisch in de winter. Goed tegen de regen (tenzij in een echte hoosbui), het houdt je net als een muts toch wel warm, maar het drukt je kapsel niet plat,…

Veel uit de kast komen is er natuurlijk niet bij. ’t Is niet dat je dat stiekem kan doen, een hoed dragen.

Maar wat ik onlangs grappig vond: ik kwam in de metro een andere, nog jongere mansmens tegen, óók met een hoed! En hij knikte zowaar! Zou er onder hoedendragers (de oudere generatie daargelaten, die hun hoed alleen nog afzetten om in bad te gaan of om te gaan slapen) ook een soort groet bestaan, zoals bij de motards? Even de voet optillen is niet zo handig, al stappend. Even de wijsvinger opheffen, ter hoogte van de heup? Een kort hoofdknikje, je respect tonend voor een andere jonge hoedendrager die dapper het mode-oordeel van de massa trotseert?

Nu nog een trenchcoat

One thought on “Uit de kast

Geef een reactie

