Moord en doodslag

’t Is gebeurd, zou Erik Van Looy gezegd hebben. De haan is dood. Eigenhandig geslacht, gepluimd en ontdaan van ingewanden. Voor het eerst in mijn leven, dat laatste.

De haan had recentelijk een negatieve evaluatie gekregen na onhebbelijk gedrag ten aanzien van Echtgenote en Dochter. Aangezien hij haan-voor-het-leven was, kon ik hem moeilijk terugzetten in rang; tot kip degraderen of zo. Dus was het kop eraf. Ik kon het beestje trouwens zó opnemen; met mij had hij geen problemen en ik niet met hem…

De tweede stap, het ontpluimen, is ook niet moeilijk. Al genoeg moeten doen als kleine(re) jongen. Maar dan, de inhoud eruithalen, dat was nieuw… Hoe begin je daar aan he. Maar kom, eind goed al goed (voor mij toch, niet voor hem): alles is er uit geraakt, en haantje hangt in de kelder in afwachting van het versnijden en invriezen. Missie geslaagd!

Nu, hij heeft nog een broer lopen in de kippenwei. Die was tot nu toe tweede in rang, en bijgevolg minder dominant. De kans bestaat nu natuurlijk dat hij de vacature die zijn broer nalaat, ambieert. Ik laat het kapblok alvast staan, als subtiele hint.

2 thoughts on “Moord en doodslag

Geef een reactie

