Smartphone

Gisterenavond waren we toevallig net overgeschakeld naar “Ook getest op mensen”, toen het daar ging over een jong meisje-met-smartphone die voor een week haar toestel ruilde met haar oma-met-gewone-GSM. Even daarna viel mijn frank.

Ik ben de enige van onze dienst op het werk zonder smartphone.

En neen, er is geen verband met leeftijd, want met mijn 38 herfsten ben ik de op één na jongste. Zelfs degenen die een tijdje volgehouden hebben dat ze geen smartphone wilden, hebben er intussen één. Cadeau gekregen van de echtgenote, GSM stuk gegaan en dan maar vervangen door een smartphone,…

Als ik zie en hoor hoe sommigen bij het ontwaken al direct hun e-mails checken of naar Facebook surfen, ben ik blij dat ik er geen heb, en maak ik mij terzelfdertijd al zorgen over de kinderen. Nu zijn ze nog te jong voor een telefoon, maar ik zie mij binnen een paar jaar al vechten tegen de bierkaai. Al is de smartphone tegen dan weer al lang achterhaald en vervangen door de volgende hype. Iedereen aan de Google-lenzen of zo.

Ik maak mij ook weinig illusies. Wanneer mijn huidige GSM de geest heeft, is de kans groot dat ik ook bezwijk, waarschijnlijk halvelings gedwongen wegens nog weinig andere keuze. Ik zie het aanbod in de winkel stillekesaan verminderen tot óf een van de vele smartphones, óf een toestel met grote toetsen en een noodknop. ’t Is ook gewoon niet zo leuk om niet “mee” te zijn op technologisch vlak – in de betekenis dan van met de laatste technologische snufjes rond te lopen, al is het dan een bewuste keuze.

Vanmorgen nog las ik trouwens dat de verkoop van spelconsoles dit jaar flink gezakt is. De populariteit heeft een knauw gekregen; er worden weer meer spelletjes gespeeld op de computer en op de tablet. Een spelconsole is er thuis nog niet binnengekomen. Betekent dit nu dat er een tech-rage al over de top heen is, terwijl wij er nog niet eens aan begonnen zijn? Als ik nog een jaartje (of twee) op mijn tanden bijt, kan ik misschien de smartphone-gekte overslaan en direct op de volgende trein springen.

2 thoughts on “Smartphone

  1. Ik en mijn wederhelft ook, hebben allebei een gewone gsm en we kunnen er alles mee doen dat we willen doen: bellen en berichtjes van de kinderen lezen en beantwoorden. Op internet shops is er voorlopig nog veel keuze. Ik voel momenteel nog geen enkele behoefte om te veranderen naar een smartphone al schrik ik soms van de mogelijkheden: een liedje op de radio en de dochter vond meteen wie de uitvoerder was, GPS, .. ….

  2. @ muggenbeet: Die GPS lijkt me wel handig (al zou ik die nog maar één keer écht gebruikt kunnen hebben). Er zijn ook websites waar je korting kan krijgen op bepaalde producten, maar in plaats van bonnetjes te knippen, scan je het product met je smartphone. Allemaal wel leukigheidjes, maar waar zjin we op den duur mee bezig…

Geef een reactie

