Hansje Pansje kevertje

Wegens een tijdelijk gebrek aan (nieuwe) vlinders om te fotograferen, mikte ik begin deze week op een onschuldige passant. Of zo dacht ik toch… Als ik er eentje voorbij zie wandelen, moet ik altijd denken aan het kinderliedje over Hansje Pansje kevertje:

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

… Blijkt het het Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje te zijn! Een exoot, die het hier onze inheemse Hansjepansjes komt lastig maken. Allez, ik denk toch dat het die is, want onze inheemse beessies houden zich meestal braaf aan de regels; je hoeft maar naar de kleur te kijken en de stippen te tellen en je bent er. Niet zo deze ‘invoerling’. Veel of weinig stippen, zwart of rood, ze zijn er allemaal. Een kenmerk waardoor je al direct een stap verder bent, is de letter ‘M’ op het halsschild. Niet dat er geen ‘geletterde’  inheemsen zijn, maar de opties worden al direct een stuk kleiner.

De dag nadien zag ik een ander kevertje voorbijkomen met heel wat minder stippen, en om de min of meer onaangename ontdekking van de exoot te verteren, heb ik daar dan ook een foto van genomen.

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

Veelkleurig Aziatisch Lieveheersbeestje

… Lap! Kom ik weer uit bij het Aziatisch Lieveheersbeestje!

One thought on “Hansje Pansje kevertje

Geef een reactie

