Fladdertelling

Ik had de indruk dat de jaarlijkse vlindertelling – wat onze tuin betreft – net een weekje te laat kwam. Eén tot twee weken geleden stonden er meer of andere bloemen in bloei in de bloemenwei, die meer Kleine vosjes en Dagpauwogen lokten. Ook de Zandoogjes en Dikkopjes waren toen talrijker aanwezig. Aan de andere kant is nu ook wel een Blauwtje op bezoek gekomen en is er een Koninginnenpage overgefladderd.

Er zijn ook zenuwachtige vlindertjes, die je amper kan benaderen vooraleer ze wegvliegen of die zich bijna niet durven neerzetten. Zo vloog er een vrij grote mot rond die niet lang genoeg stil blijft zitten om een foto te kunnen nemen, zodat ik ze achteraf niet kon opzoeken op het internet…

Sowieso is vlinders tellen iets voor een lijstjesmens als ik, of het nu in juli is of in augustus. Deze kon ik dit weekend met zekerheid identificeren:

Gamma-uil 20
Zwartsprietdikkopje 5
Distelvlinder 4
Klein koolwitje 4
Oranje luzernevlinder 4
Bruin zandoogje 3
Dagpauwoog 2
Oranje zandoogje 2
Gehakkelde aurelia 1
Icarusblauwtje 1
Klein geaderd witje 1
Kleine vos 1
Koninginnenpage 1

Voor de andere lijstjesmensen: op de website van de tuinvlindertelling kan je elke maand bijhouden welke vliegewaters er in je tuin te zien waren.

En voor mensen die écht goed zijn in het identificeren van beestjes (en de rest) is er zelfs een website waar je al waarnemingen kan ingeven. Zonder die website zou ik bv. nóóit geweten hebben dat er gisteren in de Oostkantons een Slangenarend is overgevlogen! Een Slangenarend begot!

7 thoughts on “Fladdertelling

  1. Ik had bij ons thuis ook dat gevoel!
    Misschien moeten we gewoon eens een hele zomer lang alle vlinders tellen en op het einde van elk het maximum dat je tegelijk gezien hebt geven?

    PS1: je herkent er precies toch al een hele hoop!
    PS2: vooral die witte vlinders zijn zo zenuwachtig hé?
    PS3: koninginnenpage is de mooiste!

    • De vele foto’s op Vlindernet.nl en op waarnemingen.be helpen je al een heel eind op weg. En die die ik niet kan identificeren, daarover zwijg ik wijselijk🙂
      Eens je ze wat leert kennen, zijn ze trouwens allemaal mooi…

      • Ik loop door mijn tuin met een oude folder van Natuurpunt, ook heel handig😀

        Dit jaar telde ik dit:
        1 groot koolwitje
        3 klein koolwitje
        4 dagpauwoog
        2 distelvlinder
        2 bont zandoogje
        2 koevinkje
        2 oranje zandoogje
        9 gamma-uiltje
        1 klein geaderd witje
        1 atalanta
        1 kleine vos
        1 bruin zandoogje

        Maar je hebt gelijk, vlinders zijn allemaal mooi. En ze maken mijn tuin ook mooier!

  2. Pingback: Er zaten drie motten | Alcyons nest

Geef een reactie

