Klosbassen

Spannend… Dochter vertrekt morgenvroeg op “bosklassen”. Zeg ik dat eigenlijk goed? Vertrek je op bosklassen, of ga je naar de bosklassen?

Ze vertrekt alleszins morgen met het tweede jaar van de basisschool naar een militair domein in de provincie Antwerpen, en ze komt vrijdag terug. Een goede 27 jaar geleden ben ik op krek dezelfde plek gaan bosklassen, maar wij waren toen al gemiddeld 11 jaar, en geen 7. Qua zelfstandigheid scheelt dat toch wat. Al schat ik mijn eigen zelfstandigheid in hindsight misschien hoger in dan dat ze in werkelijkheid was. Maar ik denk toch niet dat mijn ouders zich zorgen moesten maken over het zelf smeren van mijn boterham, het omgaan met een valies of mijn ochtendlijke wasvaardigheden. Al kan ik mij niet meer herinneren of er toen douches aan te pas zijn gekomen, of dat het beperkt bleef tot een kattenwasje van ons gezicht.

Niet dat Dochter dat allemaal niet in mindere of meerdere mate ook zelf kan, maar het dúúúúrt allemaal zo lang. Ik heb er haar al voor gewaarschuwd; dat ze zich moet haasten of dat de pot choco leeg zal zijn tegen dat zij aan de ontbijttafel verschijnt. Zoals vele ouders maken wij ons zorgen dat onze voortbrengsels op een ander niet genoeg eten… Hopelijk zit er ook evenveel in haar valies bij het terugkeren als waarmee ze vertrokken is, want in het achterlaten of verliezen van dingen is ze ook een krak.

(Trouwens, zou er hier nu ooit iemand terechtkomen via de zoekterm “klosbassen”?)

2 thoughts on “Klosbassen

  1. Als ze slechts één onderbroek heeft gedragen gedurende die tijd, dan weet je dat ze de bosklassen beter wat later kunnen plannen. Bij ons gaan ze in het vierde leerjaar. En zelfs dan zijn er tisten die niet weten hoe ze zich moeten wassen of hun botten aantrekken of hun bed opdekken…

Geef een reactie

