Mercator

Ik heb het gevoel op een keerpunt gekomen te zijn in mijn leven, waarin ik meer en meer berust in wie ik ben en wat ik kan en mij hoe langer hoe minder aantrek van wat anderen vinden wat ik zou moeten kunnen. OK, sommige mensen bereiken dat keerpunt misschien al tijdens hun puberteit, anderen misschien nooit, awel, voor mij komt het dus halverwege mijn dertiger jaren. Geheel trouw aan wat ik hier zojuist schreef, kan ik het mij niet aantrekken of anderen dat nu laat vinden, of juist vroeg… Het is een proces, en op sommige vlakken was ik daar al lang (mijn muziekvoorkeur bijvoorbeeld). Op andere vlakken duurt het misschien nog even eer mijn frank valt.

Ik voel mij echter gesterkt door wat ik professor Van Bendegem gisteren op de radio hoorde vertellen. Als verantwoording waarom hij niet graag op reis gaat, legt hij uit dat er volgens hem twee mensentypes zijn: Columbussen en Mercators. Columbussen kiezen vaagweg een richting en vertrekken, zonder dat er zelfs duidelijke kaarten zijn van waar ze naartoe gaan. Mercators komen hun huis niet uit, maar maken vandaaruit kaarten van de hele wereld… Hijzelf was een Mercator, vond hij.

Niet dat ik mij nu wil vergelijken met professor Van Bendegem of Mercator, maar ik snap hem wel. Soms heb ik het gevoel dat ik mij moet verantwoorden omdat ik niet op skivakantie wil gaan. Of omdat het mij niet interesseert om op de wei in Werchter te gaan staan, carnaval te vieren of een job te nemen met veel buitenlandse reizen. Awel, ik heb geen zin meer om mij te moeten verantwoorden of om mij een zonderling te voelen omdat ik niet wil gaan skiën; ik ben een Mercatortype, nem. De beker met avontuur erin laat ik liever aan mij voorbijgaan, tenzij het verpakt is in boekvorm. 

5 thoughts on “Mercator

  1. awel, da’s ferm gezegd!! maar er gaat een heel evolutieproces aan vooraf, ik weet het.
    maar nu, ik ben een heel stukje ouder dan jou, en ik moet zeggen, het komt soms terug… zeker op momenten dat ik twijfel aan mezelf. dan denk ik, zou ik nie beter doen wat die en die doen?
    maar dat ligt misschien aan mij!

  2. Heel goed gezegd! Neem je leven inderdaad zelf in handen in plaats van geleefd te worden. Het is jijzelf die moet bepalen wat je wil doen of niet wil doen! Een massa dingen worden soms wel opgedrongen omdat het bon ton is om op ski-reis te gaan, blitzcarrière te maken of coldplay goed te vinden!
    ps. ik veronderstel dat je het wel had over carnaval Ninove ipv Aalst hé😉

Geef een reactie

