Eierdief!

Al enige tijd vind ik gesneuvelde eieren in het kippenhok. Na eliminatie rustten al mijn verdenkingen bij één kip, jammer genoeg één van de beste leggers. Truukje geprobeerd met een leeggeblazen ei, opnieuw gevuld met een mengsel van azijn, mosterd en tabasco, wat qua kleur begot nog leek op een geklutst ei. De kip slobberde het ei lustig op. Waarna ze even met de kop schudde en de snavel aan een graspol afveegde, maar dan toch nog de laatste restjes ging opslokken. Heeft een kip wel smaakpapillen?

Vervolgens een kalken nep-ei gekocht en in het nest gelegd. Helaas pindakaas, nog steeds vond ik resten van eidooier op het stro.

Daarom heb ik eind vorige week opnieuw twee eieren leeggeblazen en gevuld met het mosterdmengsel. Groot was mijn verbazing toen ’s avonds niet alleen het mosterdei weg was, maar ook het kalken ei. En niet te vinden he, niet onder of achter of naast het hok. De weerwraak van de kip voor de mosterdeieren?

Uiteindelijk zag ik het kalken ei in de wei naast onze kippenwei liggen. Alle resten van dooier waren er afgeregend, en verder was het ongeschonden. Mijn probleem is daarmee nog iets groter geworden; er zal nu ook een externe dief aan het werk zijn. Ekster? Kraai? Marter? Niet de minste aanwijzing, voorlopig…

12 thoughts on “Eierdief!

  1. Al eens aan een vos gedacht? Mijn zus van Leuven heeft daar ook last van gehad. Ze hebben hun kippenhof volledig moeten afzetten…maar toen werden in feite de kippen gedood. Ik zal het dus wel verkeerd voor hebben. Misschien ratten?

  2. @Julana:

    Ik sluit elke avond het hok af, zodat ze ’s nachts niet door een vos zouden kunnen gedood worden. Ik denk inderdaad niet dat die overdag een eitje zou komen stelen en de kippen ongemoeid zou laten.

    Trouwens, wanneer er een kip op het hok zit (die krielen broeden nogal graag, zelfs op een leeg nest), heb ik de indruk dat de nieuw gelegde eieren (niet onder de broedse kip) toch blijven liggen. Misschien een klein dier; een wezel of zo?

  3. Ik heb juist hetzelfde probleem maar ik verdenk egels ervan omdat ik weet dat deze bevruchte eieren opeten ik weet enkel niet hoe ik mijn dief moet verjagen en had graag een diervriendelijk oplossing gevonden. Een vos zal inderdaad kippen doden en niet zozeer enkel eiren stelen

  4. Ook ik heb sinds weken last van “missing” eieren. Eerst dacht ik dat de meisjes gewoon van de leg waren omdat er een nieuwe (grotere) haan bij was gezet na overlijden van de eerste. Maar nu vind ik met regelmaat een stukgegooid/gevallen kippenei buiten de ren. Ekster? Neemt die ze mee met zijn snavel; lijkt me onwaarschijnlijk maar wie weet.
    Nu zag ik vandaag een dier langs het raam lopen (in sneltreinvaart) die ongeveer 25 cm van kop tot staart was. Staart was behaard (dus geen rat) en de kleur van het dier was donkerbruin of zwart. Kan dit de eierdief zijn? Ik ga eens googlen op wat voor dier dit was.
    Al met al heel vervelend om steeds in een leeg nest te grijpen en eieren te halen bij de supermarkt, terwijl er 4 mooie hennen in de bloei van hun leven zijn!

  5. Mijn buurman en Ikzelf zitten vermoedelijk ook met dit probleem,
    we vermoeden een hermelijn of bunzing. Deze kunnen beide goed klimmen dus een fijner gaas zal niets uithalen. Mogelijke oplossing is het plaatsen van een kattenval (wel opletten dat de kippen er niet ingaan) met enkele eieren erin. Belangrijk is dan dat je regelmatig de eieren gaat rapen zodat de eierdief enkel in de val een ei kan vinden.

  6. Ook wij hebben last van verdwenen eieren, we vinen eierschalen op het dak van het kippenhok! We verdenken de vele kraaien maar hebben het nog niet gezien. Wat kunnen we hieraan doen? We zijn dierenvrienden en dachten aan een namaak roofvogel met bewegingssensor en geluid, maar waar kunnen we die kopen?

Geef een reactie

