Weeskuikentje

Het kloekje links is gisteren, zoals verwacht, gestorven. Ze was al een drietal weken ziek, at al een tijdje niet meer en keek eigenlijk niet naar haar kuikentje om. Nog een geluk dat die kleine bolletjes eigenlijk nogal snel voor zichzelf kunnen zorgen, al zijn ze ’s nachts toch nog afhankelijk van de mama om warm te blijven.

En alsof het vinden van dat kipje gisteren na het werk nog niet genoeg was, vond ik het kuikentje ook nog eens halfdood terug, met een bebloed en gescalpeerd kopje. Omdat ik maar één ren heb en twee kloeken, had ik de ren in twee gedeeld. De kuikentjes konden er wel onderdoor kruipen, maar de kloeken konden niet bij elkaar zodat de zwarte de bruine toch met rust moest laten. Het kuikentje was gisteren dus bij de zwarte kloek geraakt, die daar duchtig haar snavel in gezet heeft… Toen ik het oppakte, bleek er toch nog leven in te zitten – het begon direct te piepen en rond te kijken. Ik heb het arme ding wat gewassen – het bloed liep over zijn oogjes – en daarna gedroogd. Het heeft dan de nacht doorgebracht in het kippenhok, waar er nog twee andere Cochinkrielen zitten te broeden op een leeg nest. Het is iets met die krielen, als er één begint te broeden, krijgen ze allemaal goesting. Enfin, een van die kloeken joeg het kleine ding toch niet weg, zodat ik het daar deze morgen toch terugvond in een iets betere staat dan gisterenavond. Ik kan het echter overdag niet los laten lopen, want dan zijn de kraaien er direct mee weg, dus zit het nu opnieuw alleen in de ren – de andere kloek is naar mijn vader verhuisd; de kuikentjes waren toch al voor hem bestemd, maar hij mag er nu die kloek bijhebben verdorie. Hopelijk is het overdag warm genoeg…

Maar nu heb ik er toch mijn buik van vol. Geen kuikentjeskwekerij meer in het vervolg. Geef mij maar een gewone, stevige legkip waar ge niet veel zorgen aan hebt en die tegen een stootje kan…

One thought on “Weeskuikentje

Geef een reactie

