Provinciegrenzen

Er zou een nota circuleren binnen de Vlaamse Overheid om de grenzen van de huidige vijf Vlaamse provincies te hertekenen, en tot negen nieuwe provincies om te vormen. Iedereen ontkent blijkbaar betrokkenheid bij die nota; het zou maar om een denkoefening gaan, en de provincies gaan blijven zoals ze zijn.

 

 

Ik ben altijd een fan geweest van atlassen en kaartjes. Een oude atlas die niet meer up-to-date is, is voor mij een bron van snuisterplezier. Daarom interesseerde dit kaartje mij natuurlijk.

Maar wat zou nu toch de idee geweest zijn achter die oefening? Los van het feit dat provincies misschien beter afgeschaft zouden worden, waarom wordt elke provincie in twee gedeeld? En waarom via een noord-zuidverdeling, waarom niet oost-west? Als Zuid-Oost-Vlaming voel ik mij niet direct verwant met een Oost-Vlaming van aan de grenzen met West-Vlaanderen, of met een Waaslander of zo. Die mensen spreken godbetert een ander dialect. Zij kunnen hetzelfde van ons zeggen, natuurlijk. Immers, wat is een Oost-Vlaming nu eenmaal?

4 thoughts on “Provinciegrenzen

  1. Dat ze het maar houden zoals het is, het lijkt me nu al moeilijk genoeg. Waarom de provincies gaan opsplitsen als de rest nog niet lukt.
    Ik denk trouwens niet dat heel wat West-Vlamingen het leuk vinden om plots Zuid-Vlamingen te worden.Waarom geen Noord en Zuid-Limburg in deze denkoefening? En vanwaar komt deze denkoefening? En waar blijft Noord-Vlaanderen? Ik ben nieuwsgierig naar het vervolg van dit alles.

  2. Onthou één ding: een opsplitsing zal er niet komen!
    De meerderheid van de mensen is misschien zelfs voorstan- der van de afschaffing van de provincies, maar de politici zijn het daarom nog niet. Dat moet ons er niet van weerhouden om een aantal denkoefeningetjes te houden. Provinciegren-
    zen zijn puur administratief. De mensen hebben daar na zoveel jaren nog steeds weinig binding mee. Landstreken zoals bvbhet Pajottenland, het Meetjesland, Bachten de Kupe enz zouden mensen meer aanspreken, o.m. omdat het dialect beter samenvalt met zo’n streek.

Geef een reactie

