Topmuziek

Vorig jaar heb ik een iPod Touch gewonnen op internet. Waarschijnlijk een wedstrijdje waar Buddha niet aan meedeed, anders had hij hem wel gewonnen… Enniewee, leuk ding om boeken mee te lezen op het toilet (altijd lectuur bij), en de kinderen spelen er graag Angry Birds op. O ja, muziek kunt ge er ook op afspelen.

Ikzelf ben nooit echt fan geweest van mp3-spelers. Zijn er nu zoveel gelegenheden waar ge met oortjes op naar muziek kunt luisteren? Ik hoor altijd graag wat er rond mij gebeurt. Maarrr… de collega met wie ik een bureau deel, is al een tijd ziek, dus nu kan ik de iPod eigenlijk wel aansluiten op de boxen van het radiootje op het werk en mijn muziekverzameling nog eens doorspitten.

En tot de ontdekking komen dat er eigenlijk wel wat cd’s tussen zitten waarvan ik denk dat dat toch wel de beste cd ter wereld moet zijn. Tot ik natuurlijk de volgende kippenvelplaat tegenkom.

Anathema – Eternity is er zo één voor mij. De muziek is wanhopig en krachtig tegelijk. Brr.

Ook Bleeding van Psychotic Waltz vind ik elke keer opnieuw goed, en dan vraag ik mij af hoe het komt dat ik er al zo lang niet meer naar geluisterd heb. Met een stem die boven de muziek zweeft.

Therion kan voor mij ook niets beters maken dan Theli, een alchemistische plaat vol bombast en opera-aandoende stemmen. Heerlijk.

Dol Guldur van Summoning is dan weer nogal gebaseerd op Tolkien. Schitterende plaat om met de koptelefoon op te beluisteren. Wat wiet zou er perfect bij passen, maar dat mag natuurlijk niet he.

De vorige vier vallen allemaal onder de noemer ‘metal’, maar zijn toch erg verschillend. Niet dat dat hoeft om de beste plaat ter wereld te maken, maar het kan wel helpen. Het kippenvelgevoel zit bijvoorbeeld ook wel snor in bepaalde nummers van de American Recordings-reeks van Johnny Cash (‘Hurt’, ouch) of bij Willem Vermandere, en ook Grant-Lee Philips steekt erg aardige dingen in elkaar. Hadden ze nu maar metal gemaakt…

 

2 thoughts on “Topmuziek

Geef een reactie

