Stop dat stopwoord

Ik erger mij aan mijn eigen stopwoorden, is dat nu niet wreed. Allez, niet dat ik nu plotseling een hekel heb aan mijn eigen gezelschap of zo. Ergeren is misschien wat straf uitgedrukt; ik merk het alleszins op als er weer zo’n stopwoord het luchtruim kiest uit mijn eigen mond. Tegenwoordig is het “’t is dat hé” (’t ès dáddei).

Om een voorbeeld te geven van het juiste grammaticale gebruik ervan:

– “Het is vandaag nogal slecht weer hé?”

– “Die kou is nog niets; ’t is die sneeuw!”

– “Ja, ’t is dat hé!”

Een soort van bevestiging dus; ‘ja, dat bedoel ik’ of zoiets. Maar pas op, draai de woorden niet om, of je krijgt een soort van ontkenning.

– “Het is vandaag nogal koud hé.”

– “Die kou is nog niets; de sneeuw, daddist!”

– “Ja, ge hebt gelijk.”

 

Dialect is toch leuk. Maar het afleren van zulke stopwoordjes, ’t is dat hé

3 thoughts on “Stop dat stopwoord

  1. Hallo hé;
    Hey alcyon hé. Ik reageer op dit stopwoordbericht voor een iets andere reden hé. Dus niet zozeer voor de stopwoordjes. Ik reageer op dit bericht omdat dit bericht van iets recentere data is. In een van je vorige berichten sprak je over “Lievekoekenbik”. Ik was aan het uitzoeken waar dit precies gebruikt werd. ik heb ooit gehoord dat dit enkel Lieferinge een deel van Denderwindeke en Oetingen was. Zeker ben ik uiteraard niet. Ik heb wel al uitgegoogled dat je van één van de deelgemeenten van Ninove afkomstig bent. Graag had ik dan ook vernomen waar je Lievekoekenbik ging roepen, schreeuwen of zingen. Zelf viel ik hiermee de mensen lastig in Lieferinge. In Meerbeke is dit gebruik niet gekend. Groetjes Johan.

    fanta@perso.be

Geef een reactie

