Perenpluk

De laatste peertjes voor dit jaar zijn weer geplukt… Vorig jaar hingen er genoeg peren aan de boom om er uit te delen aan wie maar wou, maar dit jaar was het toch wat minder. Al blijven er nog genoeg over voor onszelf en de familie. ’t Is toch wat he, met fruitbomen. Dat staat daar een groot deel het jaar te staan, terwijl gij naar de winkel moet voor een beetje vers fruit in huis, maar in september krijgt ge dan zoveel fruit in één keer, dat het ‘al uw oren uitkomt‘. Tijdig geplukt kunt ge onze peertjes nog wel even bewaren, en vorig jaar heb ik er ook een aantal op siroop gezet en ingevroren, maar toch.

Zoon kwam gisteren helpen met plukken. Terwijl Dochter met de kleinste kip aan het rondzeulen was – een klein, pluizig ding dat zich nogal gemakkelijk laat oppakken; een droom dus voor dierenliefhebber Dochter – kwam Zoon bij mij om het plukzakje leeg te maken. Ik heb zo’n zakje aan een bamboestok van 3m lang, zodat ik op geen ladder hoef te kruipen. Ik ben daar sowieso geen held in, in op ladders kruipen, maar in een meer dan 80 jaar oude perenboom met genoeg droge takken om een paar winteravonden lang de kachel gezellig te kunnen laten snorren, laat ik het zeker uit mijn hoofd.

Natuurlijk moest hij een peer hebben. Can’t blame him, als ge ze daar zo ziet liggen lekker te wezen. Hij zet er zijn tandjes in en roept dan uit: “Kijk papa! Dat wit, dat is het … het… vleesvrucht!”

Ze hebben duidelijk op school over fruit geleerd deze week.

2 thoughts on “Perenpluk

  1. Misschien nog een tip: perentaart🙂
    Het plukken kan ook soms gemakkelijker zijn als je een pet fles doorsnijdt en op een stok bevestigd. Dan heb je een iets hardere rand om mee te bengelen tot de peer in je fles zit. (Dit is hoe mijn vader het doet)

  2. Wij hadden niet zoveel succes met de druiven dit jaar. Er waren er wel veel, maar met dat nat weer van de laatste weken waren ze amper rijp of ze waren al aan het rotten. En dan zijn er nog de vogels en de wespen die van elke druif één hap nemen om ze dan te laten verpieteren.

Geef een reactie

