Vossendropjes

Deze zaterdag hebben we de paaltjes ‘geplant’ die de afsluiting van de kippenwei moeten vormen. Vond ik daar toch wel enkele keutels zeker, die volgens de medepaaltjesplanter (of eerder: de hoofdpaaltjesplanter) van een vos afkomstig waren.

Ik ben wederom vrij ongerust. De kippen worden nog steeds elke avond opgesloten en elke morgen vrijgelaten. Zolang de vos niet overdag komt en wij ’s avonds niet vergeten om het hok te sluiten, lukt het blijkbaar wel om onze kippen in leven te houden. In hun nieuwe wei zitten ze wel iets verder van het huis af, en blijkbaar durft de vos daar wel passeren. En soms vergeten wij toch wel ‘ns om het hok te sluiten. Als ik na het avondeten de overschotten naar de kippen breng, gaat er precies vanbinnen een schakelaar om van ‘ik moet nog naar de kippen gaan’ naar ‘ik ben al bij de kippen geweest’.

Maar om die keutels daar gelegd te kunnen hebben, moet de vos onze groententuin gepasseerd zijn. En dat is nu een nieuwe reden tot bezorgdheid.

Net zoals de meeste mensen eigenlijk vinden dat er meer windmolens moeten komen, of dat die nieuwe viaduct rond de stad wel interessant is om de files te verkorten of om het verkeer uit de binnenstad te houden, mogen er van mij vossen blijven rondlopen in Vlaanderen. Alleen liefst NIMBY.

2 thoughts on “Vossendropjes

  1. http://www.natuur-forum.be/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=2844&start=200
    hier lees ik:

    Om je kippen te beschermen tegen de vossen heb ik een doeltreffend systeem bedacht. Vroeger deed ik ook het hok op slot, maar dit kan vervelend zijn als je te laat thuis bent, je een weekend weg bent enz… Tot nu toe zijn mijn kippen niet meer gepakt als ze op hok zitten, tegen vossen die overdag komen heb ik nog niets gevonden.

    Je moet een soort gangenstelsel maken waarbij de gangen de hoogte en breedt hebben waar je kippen net door kunnen.
    Vanaan de ingang van het hok loopt de gang bij mij ongeveer 80 cm rechtdoor, dan maakt hij een bocht van 180 graden, loopt dan een 15-20 cm terug richting ingang om dan weer een bocht van 180 graden te maken. 20 cm verder is er een laatste bocht van 90 graden waarbij de kippen in het hok terechtkomen. Ik heb het getest met mijn katten. Deze willen er absoluut niet door. Het lijkt me voor vossen onmogelijk om die verschillende bochten na elkaar te nemen gezien de lengte van hun lichaam.
    Afhankelijk van de intelligentie van je kippen leren ze vrij snel om hier zelfstandig door te gaan. Mijn domste kip had er een tiental dagen voor nodig om er ’s morgens terug uit te kunnen…

    • Ik lees daar ook dat het evengoed een marter of een wezel kan zijn. Ik vraag mij dan af of die niet door die buis zouden durven gaan. Die zijn toch al kleiner dan een vos en die zijn toch ook gewoon van in holen en gangen te kruipen.
      En helaas is ons kippenhok een hok op pootjes. Zo’n gangenstelsel zou dan al gauw lijken op zo’n glijbaan van Aqualibi of zo… Ik zie de kippen ’s morgens al naar beneden roetsjen…

Geef een reactie

