Het leven in percenten

Onlangs hoorde ik – ik weet niet meer van wie; ’t was op TV denk ik – dat het leven 30% verdriet en 30% vreugde is; en de rest is wat je er zelf van maakt.

Toen ik nog jong was, had ik schrik van die eerste 30%, omdat dat toen vooral samenhing met het overlijden van iemand. Ik mag mezelf wel gelukkig prijzen dat ik een vrij onbekommerde jeugd heb gehad, en dat het overlijden van naasten mij nog lang bespaard is gebleven. Ik heb die eerste 30% toen dus zeker niet opgebruikt.

Hoe ouder ik word, hoe meer schrik ik krijg van die 30% verdriet. Omdat het stilaan onvermijdelijk wordt dat ik er op korte of middellange termijn mee geconfronteerd zal worden. Such is life.

(En dat allemaal doordat Michel een familielid heeft verloren…)

2 thoughts on “Het leven in percenten

  1. neen, ik geloof niet dat het zo verdeeld is… de % liggen voor veel mensen heel anders.. Als kind dacht ik dat ook dat iedereen evenveel en rechtvaardig bedeeld werd met geluk, maar dat is niet zo!

  2. @ hildeken:
    ’t Is nogal een theoretische (en wiskundige) discussie natuurlijk, maar dat die percenten voor veel mensen heel anders liggen, is niet abnormaal als je 40% krijgt om zelf in te vullen… Een pessimist zal op zijn “vaste” 30% verdriet/vreugde nog eens 30% verdriet “uit eigen keuze” stapelen, terwijl een optimist de slagen die het leven uitdeelt op een andere manier opvangt.

    Onzinnig eigenlijk, om iets wat niet te meten valt in percenten te willen gieten. Maar ik vond het een mooi beeld. Een beetje een combinatie van lotsbestemming (30% + 30% waar je niet aan ontkomt) en eigen keuze (40%)…

Geef een reactie

