Grasmachinekeuze

Het is geen doen meer; het gras afrijden met die stoommachine die we nu hebben. Onze eigen oude grasmachine start niet meer en is toch niet meer geschikt voor de oppervlakte die we nu hebben. Met de kippenwei erbij staat er nu toch iets van een 1 200 m² gras… Niet dat de kippenwei elke keer mee moet afgereden worden, maar misschien af en toe toch eens om de boel proper te houden. Die paar kipjes van ons zullen waarschijnlijk de hun toebedeelde prairie niet kunnen verhapstukken.

Maar wat een keuze in grasmachines!

– Handgrasmaaiers

– Cirkelmaaiers op elektriciteit – met draad

– Cirkelmaaiers op elektriciteit – met accu

– Cirkelmaaiers op benzine

– Robotgrasmaaiers

– Zitmaaiers

Wat betreft die handgrasmaaiers, hoe milieuvriendelijk en goed voor de fysieke conditie ze ook mogen zijn, kan ik kort zijn: are you kidding me?

Ik heb het kleine grasperkje bij onze vorige woonst gedurende een korte periode nog afgereden met een klein elektrisch machientje. Zalig eigenlijk, alleen oppassen met die draad. Dat ding woog niks, maakt niet veel lawaai, start altijd, stinkt niet… Jammer dat dat nu niet kan, wegens te korte draad.

Een goeie zitmaaier is begot duur, en dan moet je nog een gewone machine hebben om de kanten af te rijden. Tenzij misschien met een frontmaaier, maar die zijn precies nog duurder…

Ik heb er mij al bij neergelegd dat het niet goedkoop gaat zijn; het heeft ook niet veel zin een goedkopere machine te kopen, die dan te snel versleten is omdat ze niet aangepast is aan de oppervlakte.

Blijven over: accugrasmachine, robotmaaier en de gewone maaier op benzine. Van die accumachines heb ik nog niet veel gehoord of gelezen. Voor een grotere oppervlakte heb je blijkbaar al meerdere accu’s nodig, zodat je kan verder brommeren terwijl de lege accu opgeladen wordt. En die accu’s zullen na een paar jaar wel aan vervanging toe zijn. Maar aangezien zo’n machine verder de voordelen heeft van een elektrische grasmaaier, interesseert het mij wel…

En wie vindt robotmaaiers nu niet interessant? De kinderen vroegen of zo’n robot dan op Wall-E lijkt… Jammer genoeg niet nee. Het ding maait het gras zodat je ondertussen andere dingen kan doen. Het gras maaien aan de voorkant van het huis, bijvoorbeeld. Wat direct een nadeel aanraakt: ik zou nog een andere machine nodig hebben, om af en toe de kippenwei kort te houden en ook om het stukje vooraan te kunnen kortwieken. Verder heb ik er geen idee van hoeveel kosten er aan dat ding zijn qua onderhoud.

Je weet wat je hebt aan de maaier op benzine. Keuze genoeg maar wel lawaaierig, veel onderhoud aan maar gaat dan wel jaren mee…

Of een combinatie dus: robotmaaier plus accumaaier? Robotmaaier plus kleinere benzinemaaier?

En dan: mulchen of niet? Mulchen verlost mij van het probleem van het wegwerken van het gemaaide gras. Maar ’t blijft naar het schijnt wel aan de schoenen kleven, en met twee kindjes in huis…

Help mij!

3 thoughts on “Grasmachinekeuze

  1. Ik zou toch voor een zitmaaier gaan.

    Wij hebben een gazon van iets minder dan 600m² en een zelftrekkende benzine maaier. In de zomer, als het gras snel groeit is éénmaal van voor naar achter rijden een volle bak. De tijd die het kost om telkenmale de bak leeg te maken zorgt er voor dat ik een uur tot anderhalf uur bezig ben.

    Moesten er geen 6 bomen in de tuin staan en een grote put liggen wat ooit een vijver ging worden, dan had ik mij al lang een zitmaaier aangeschaft.

  2. @ Wim:
    Dat is het net he, moesten er geen kanten aan een gazon zijn, dan lijkt een zitmaaier mij ook wel tof. Maar ge moet dat ding stallen, en het zal wel benzine zuipen.
    Ik denk dat het een goeie zelftrekker zal worden, mét mulchfunctie. Kost het alleszins al minder tijd om de volle bak te gaan leegmaken.
    En misschien, wie weet, binnen een paar jaar een robotje.

Geef een reactie

