Tuinplannen

Nu er niet meer met tractors over gereden moet worden, krijg ik eindelijk de kans om dingen beginnen te kweken in mijn moestuin. Vol enthousiasme heb ik mij gestort op het zaaien van gemengde sla en snijbiet, dingen die je in augustus nog in de grond kunt gooien. Mijn vader heeft mij wat slaplantjes bezorgd die hij er bij hem moest uitgooien wegens te dicht opeen, en ik heb aardbeiplanten besteld en ondertussen ontvangen. Ik zou elke dag wel naar het tuincentrum willen rijden om te zien of er geen groenten zijn die ik overgeslagen heb. Spinazie en boerenkool bijvoorbeeld, en ‘keukenraapjes’.

… maar ondertussen slaat de twijfel toe. Om het goed te doen, zou ik een teeltplan moeten opstellen, met teeltafwisseling en zo. Gezien de afmetingen van de moestuin zou het eigenlijk nog goed meevallen om de tuin in twee rijen van vier vakjes te verdelen. Maar de aardbeien staan ondertussen al op één lange rij – gemakkelijk om volgend jaar de uitlopers op een rij ernaast te planten, dacht ik, en ook om de resultaten van de drie verschillende rassen te kunnen vergelijken – die dan vier vakjes zou doorkruisen.

En naast de afwisseling tussen de percelen per jaar, kan je ook nog eens binnen hetzelfde jaar een voor-, hoofd- en nateelt hebben, waarbij je eveneens de plantenfamilies en bemestingsbehoefte in het oog moet houden.

Ik heb tot februari om er nog eens goed over na te denken.

2 thoughts on “Tuinplannen

  1. In plaats van lang na te denken, ben ik een aantal jaren geleden lid geworden van velt. In de winter organiseren zij tuinpraatavonden en in de zomer tuinbezoeken. Ideaal om inspiratie op te doen en heel veel te weten te komen over ecologisch leven en tuinieren. Veel succes!

  2. Pingback: Teeltplan « Alcyons nest

Geef een reactie

