Stel dat ik een schrijver was (2)

Mocht ik al wat langer een schrijver zijn, dan zat ik nu evengoed thuis, achter de computer, met mijn dertiende tas koffie ondertussen, want ik zou ’s nachts om 2u opgestaan zijn. Ik zou geleerd hebben dat inspiratie zich niet laat opsluiten in een 9-tot-5-keurslijf, en dat ervan moet geprofiteerd worden als het moment daar is. Mijn haar zou nog niet gewassen zijn, want daar denk ik intussen niet meer aan. Eenmaal bevangen door de koorts van het schrijven, moet mijn vrouw er mij aan herinneren dat ik af en toe iets moet doen aan de verzorging van mijn lichaam.

Als ik al eens naar buiten kijk, zien mijn ogen niet langer de zon die als een immens zoeklicht in slow motion alle hoekjes van de tuin beschijnt, maar zien ze een andere wereld, bevolkt door welke personages dan ook die zich in mijn roman aandienen.

De kippen zijn het intussen gewoon en kijken niet meer hoopvol op als ik weer eens aan hun hek sta. Ze weten dat ik geen lekkers meer bij me heb, als ik daar een half uur lang in gedachten verzonken sta te staren.

Af en toe denk ik nog eens terug aan mijn vroegere kantoorcollega’s, en hoe het eigenlijk toch wel handig was dat er heel regelmatig wat geld op de rekening verscheen. Geven en nemen. Je geeft de vrijheid op om tijdens de uren dat de zon schijnt, buiten te kunnen lopen. Of althans die keuze te kunnen maken. Je geeft je over aan de autoriteit van een dienstchef, die bepaalt wat jij de volgende dagen, weken, jaren gaat doen. Je krijgt in ruil de vrijheid om wekelijks naar de supermarkt te kunnen trekken en inkopen te doen zonder veel zorgen dat er aan de kassa niet genoeg geld meer op de rekening staat.

Misschien maar goed dat ik geen schrijver ben, want ik eet en snoep nogal graag.

One thought on “Stel dat ik een schrijver was (2)

Geef een reactie

