Pluviometen

In mijn schoonfamilie loop ik wat achter. Na een fikse regenbui zit iedereen te vergelijken hoeveel liter per vierkante meter er bij hen gevallen is. Ik kom niet verder dan “veel” of  “weinig” geregend…

Maar! Dit behoort sinds enkele dagen tot het verleden! Op mijn laatste vakantiedag (maandag, ik weet het, een rare dag om je verlof op te laten eindigen) pijpensteelde het immers praktisch de hele dag, wat mij het idee opleverde om zélf een pluviometer te maken.

Eerste stap: een geschikt flesje zoeken en daar de bodem van afsnijden. Een plastieken flesje dus best, du-uh.

Vervolgens: men rekene uit wat de oppervlakte is van het gat van de fles. U weet wel, Pierre Kwadraat, of pi maal straal maal straal – leve de rekenmachine! Waarna je kan berekenen hoeveel keer die oppervlakte past in 1 vierkante meter.

Zo ver zo goed. Omgekeerd dan, als er nu 1 liter water valt op 1 vierkante meter, met hoeveel milliliter komt dat dan overeen in mijn bewuste fles? Dit begint steeds meer op een wiskunde-oefening van het zesde leerjaar te lijken…

… maar dan begint het. Om mijn pluviometer-in-wording te ijken, moest ik 7,4 ml afmeten en daar een streepje zetten. Die 7,4 ml kan ik niet zo nauwkeurig afmeten. Laat staan 7 ml. Of 7,4 g had ook goed geweest, maar mijn keukenweegschaal heeft ook niet verder gestudeerd dan de natuurlijke getallen, houdt niet van komma’s en beperkt zich bijgevolg tot grammen. Ik had gelukkig wel wat onkruidbestrijdingsmiddelen in huis, waar zo’n handige doseerdop bij zit die begint bij 2 ml. Waar onkruidbestrijdingsmiddelen allemaal niet goed voor zijn.

Volgende probleem: alle alcoholstiften in huis leveren nogal dikke streepjes op, en de streepjes voor 1 l/m², 2 l/m² enzovoort staan bijgevolg nogal dicht bij elkaar. De nauwkeurigheid van mijn pluviometer gaat met sprongen achteruit. In plaats van een flesje zou iets trechtervormigs beter geweest zijn, zodat de streepjes onderaan wat verder uit elkaar liggen. Ik weet niet hoe dat bij u zit, maar bij ons hebben wij niet zoveel trechterachtige dingen in huis, behalve dan misschien een trechter. Die dan weer ondoorzichtig is en niet afsluitbaar. Twee dingen die niet samengaan met het concept ‘regen opvangen en aflezen hoeveel regen ge opgevangen hebt, bij voorkeur op een moment dat het opgehouden is met regenen’. Er onderaan een fijne buis genre buret aanhangen, ware ook goed geweest, maar die kon ik nu toevallig ook niet vinden.

In ieder geval, onze kippen hebben nu uitzicht op een aan een staaf gebonden fles. Van maandagmiddag tot dinsdagmorgen viel er bij ons 30 liter per vierkante meter, nu gij. OK, ik kan er een paar liter naast zitten.

Maar het belangrijkste is toch dat ik nu mee kan praten in de schoonfamilie. En dat ik mijzelf voor even intellectueel heb beziggehouden op een regendag. Niemand gaat het mij hopelijk euvel duiden dat er op mijn metingen een zekere marge zit. En laat mij gerust als het slechts over 1 tot 3 liter gaat; die streepjes liggen te dicht bij elkaar.

2 thoughts on “Pluviometen

  1. Hm. 30 liter. Per vierkante meter. En uw (water)kiekens zitten daar nevest? Blub. Lijkt op het begin van plaatselijke waterzooi, het voornaamste ingrediënt zit er al in. Al eens gedacht van over te schakelen op eenden? Dat zou je grasafrijprobleem ook alleen maar verbeteren😉, een vijvertje zou er wrschl wel bij kunnen op je domein!

  2. @ blub:
    Toch toch, 30 liter. Mijn schoonvader had van ’s morgens tot ’s avonds 21 liter gemeten, met een gekochte pluviometer. Ik heb de mijne ’s middags ‘geïnstalleerd’ (= in de grond geramd) en ’s anderendaags ’s morgens gekeken. Het had nog een stuk in de nacht goed doorgeregend.
    Eenden? Nee, bedankt. Die maken er maar een modderpoel van. Al is het dat nu ook al, met die 30 liter…

Geef een reactie

