Raamspreuk

Er is niet genoeg duisternis in de wereld om het licht van een kleine kaars te doven.

Elke morgen passeer ik aan een huis waar een spreuk tegen het raam hangt. Het huis staat op enkele meters van een verkeerslicht, zodat wachtende automobilisten (toch die vooraan in de rij) een dosis Bond Zonder Naam op hun bord krijgen. Deze week is het de spreuk hierboven.

Tot voor nieuwjaar schreef de bewoner met een dikke blauwe stift de letters op een wit papieren lint, dat tegen de onderkant van het raam hing. Om de paar dagen een andere spreuk. Sinds begin dit jaar is het lint vervangen door een zwart bordje, en de letters worden er nu met krijt op geschreven. Eerst nogal onleesbaar wegens te dun, maar nu vrijwel even leesbaar als vroeger met de stift.

Schoon toch? Ik stel mij een gepensioneerde leraar voor. Of een gepensioneerde ambtenaar die in zijn vrije tijd liefhebbert in de filosofie, en van zijn raam aan de straatkant gebruik maakt om de passerende ‘druk-druk-druk’ automobilisten even te laten nadenken. Ik stel mij ook voor dat de (klein)kinderen opa of oma dat bordje kado gedaan hebben met nieuwjaar. Idealisme als hobby.

3 thoughts on “Raamspreuk

Geef een reactie

