Talentenjacht

In de boekentas van de kindjes zat een briefje van de school. Of wij eens een gesprek met de kindjes wilden voeren om te peilen naar waar ze volgens zichzelf goed in zijn. Drie talenten moeten we eruit sleuren. Vervolgens gaan de juffen daar iets uitpikken en iets rond doen. Met de kinderen die van zichzelf vinden dat ze goed kunnen zwemmen gaan ze bijvoorbeeld eens gaan zwemmen.

Ik heb het daar weer moeilijk mee. Op de leeftijd die Zoon nu heeft, ging ik nog niet eens naar de kleuterschool, en tegenwoordig moeten de kinderen op die leeftijd al bewust worden gemaakt van hun talenten. Impliciet wil dat voor mij zeggen: ‘als uwe kleinen nu nog niet kan fietsen én zwemmen én op de dansschool/… zit, dan geraakt hij zó áchter op zijn klasgenootjes, maat!’

Dochter is iets ouder, en vindt van zichzelf dat ze goed kan knutselen (mja) en dansen (pffrt), en wij hebben ‘babbelen’ aan het lijstje toegevoegd. Dat kan ze namelijk héél goed. En héél veel.

Bij Zoon kwamen bij mij spontaan de volgende drie dingen op:

– Hij kan heel schattig zijn, vooral met zijn mutsje op (letterlijk);

– Hij kan heel lief zijn, maar dan moet zijn muts goed staan (figuurlijk);

– Hij kan ook heel koppig zijn, vooral als zijn muts verkeerd staat (ook figuurlijk).

Ik vraag mij af wat de juffen daarvan zouden kunnen maken.

Geef een reactie

