Vos

Deze morgen een vos het veld naast en achter ons huis zien oversteken. Zoon had hem in feite het eerst gezien (“Kijk, papa! Een poesje!“). Normaal gezien zou ik daar vrij opgewonden over doen – dit is de eerste keer dat ik een niet-platgereden vos in het wild zie. Ware het niet dat ik dit weekend een kippenhok in elkaar gezet heb, en we binnenkort enkele kippetjes hebben rondscharrelen…

Ik ken wel de argumenten tegen de jacht en ik weet dat de enige duurzame oplossing een vosveilig kippenhok is, maar ik  heb daar toch mijn bedenkingen bij. Zo’n vosveilig kippenhok lijkt nogal op een concentratiekamp, alleen de wachttorens ontbreken. Een hek van 2 meter hoog begot. En dan omgeven door tegels van 40 cm breed. Hoe doe je dat, als je kippenweitje deels tegen de buitengrenzen van je perceeltje aanligt?

We zijn vast van plan om de kipjes ’s nachts op te sluiten, maar buren in de straat deden dat ook consequent… tot ze het één keer vergaten, of één keer ’s avonds wat later wegbleven. Eén keer is blijkbaar genoeg. En wie zegt dat hij overdag niet gaat langskomen? Als hij zelf niet bejaagd wordt, jaagt hij volgens verschillende artikels op het internet liever overdag dan ’s nachts. Het was deze morgen trouwens ook al een paar uur licht, toen we hem zagen rennen…

Ik ben vrij ongerust.

11 thoughts on “Vos

  1. ‘eventueel kan de afrastering ook 50cm diep in de grond gegraven worden’

    Is dat geen oplossing ipv die tegels er rond?

    ‘Een hek van 2 meter hoog begot’

    De laatste 40cm mag je omplooien hé. Dus eigenlijk nog maar goed 1.70 in het totaal. (plooien op 1.60 beetje schuin laten oplaten tot 1.70)

    ’t Ziet er verder inderdaad wel een beetje gek uit, maar geloof me, een half aangevreten kip vinden ziet er nog veel gekker uit. En daarbij, je hebt verschillende soorten concentratiekampen hé. Jouw omheining zal bepalen welk soort het wordt. Een werkkamp waar je kippen lekkere eitjes leggen, of een vernietigingskamp waar de vos lekkere kippen vindt…

    Succes! En een foto trekken als het klaar is! 😀

  2. >> Xixarro:
    Ik dacht wel dat er ‘ne slimmen’ mij op dat ingraven zou wijzen 🙂
    Mijn probleem is dat het kippenweitje nu op dit moment een tijdelijke oplossing is. De tuin is nog niet definitief aangelegd, en het weitje moet nog verhuizen. Iemand wil ons namelijk per se enkele kippen brengen, dus moesten we snel een oplossing vinden. Met zo’n tijdelijk weitje kan ik echter moeilijk een ingegraven hek en tegels voorzien… Een kotje met een deur heb ik wel.

  3. al gedacht aan een geautomatiseerd kippenhok-deurtje? 😉
    mijn papa heeft er zo eentje in elkaar gestoken, gewoon met een timertje en de kippen zitten elke nacht veilig. Nog geen vossen op bezoek gehad sinds dan en wij wonen nochtans naast een bos 🙂 een aanrader dus 🙂

  4. >> Comicsken:
    Dat zou het wel zijn ja, moest ik zo handig zijn 🙂
    Maar met die dwarse kippenkarakters die we lopen hebben, zou het wel eens kunnen dat het deurtje dicht is en de kippen nog buiten lopen… Of dat er een kip tussen zit.
    Nu zit ik natuurlijk elke avond ongeveer een uur te koekeloeren van binnen tot de laatste kip het zich verwaardigd heeft om toe te treden tot de hopelijk vosvrije beschutting van het hoenderhok, waarna ik in mijn laarzen spring en het deurtje ga dichtsmijten…

  5. Je kan ook een electriciteitsdraad zetten rondom je kippenwei, aan de buitenzuide van de omheining. Schijnt effeciënt te zijn. Om zeker te zijn dat het vosje niet meer terugkomt zou ik er 10.000 Volt opzetten.

  6. Pingback: Vossendropjes « Alcyons nest

Plaats een reactie