Europese verkiezingen – stemtest

Genoeg stemtesten voor de nationale verkiezingen, maar waar zit die voor de Europese? Ik heb er even moeten naar zoeken, maar uiteindelijk heb ik er één gevonden: EU Profiler.

Een stemtest is natuurlijk niet meer dan een test met een dertigtal heel erg zwartwitte vragen, maar ongeacht het resultaat is het wel handig dat je je antwoord naderhand kan vergelijken met de standpunten van de partijen en eventueel kan aanpassen. Soms is de uitleg van een partij over een bepaald item overtuigend genoeg om mijn eigen mening te herzien. Nee, eigenlijk niet; ik herzie mijn mening niet, maar ik herzie de manier waarop ik geantwoord heb op de vraag. Soms zit mijn mening namelijk verscholen tussen “niet akkoord” en “akkoord”. Wanneer een partij dan antwoordde in de zin van “niet akkoord, indien…” en ik antwoordde in de zin van “akkoord, maar…”, dan liggen die antwoorden soms wel dichter bij elkaar dan eerst gedacht. En dan kan het eindresultaat wel eens veranderen.

Enfin, ik vind het een vrij handig instrument om standpunten van partijen met elkaar en met de mijne te vergelijken, zonder de individuele reclamefoldertjes te moeten doorworstelen. Want dat is toch maar propaganda en persoonsverheerlijking.

En dus was ik op zoek naar een stemtest voor de Europese verkiezingen, want daar wist ik begot nog minder op wie te stemmen dan bij de Vlaamse verkiezingen. Blij dat ik er eentje gevonden heb.

Geef een reactie

