Heldendaad

Waarom valt het woord ‘heldendaad’ wanneer men het heeft over het willekeurig vermoorden van mensen in je vroegere school? Wat is daar heldhaftig aan?

Het woord ‘heldenmoed’ valt in de laatste nieuwe single van Bart Peeters, waar een jongen met een baseballknuppel aan het moorden slaat; het woord valt nu ook weer wanneer het op de radio gaat over de slachtpartij in Winnenden.

Mensen toch, breng geen andere zieke geesten op ideeën! Dat zijn geen heldendaden, maar lafhartige, willekeurige, niets- en niemand ontziende moordpartijen. Het zijn de andere betrokkenen, zoals de leraressen die zich opofferden voor hun leerlingen, die de helden zijn.

2 thoughts on “Heldendaad

  1. >> Goya:
    Ik heb het woord al een paar keer horen vernoemen op de radio, niet alleen nu. In de kranten zie ik het inderdaad ook niet staan. Niet dat de mensen die het woord gebruiken, het als dusdanig zien. Het was eerder de dader die het zo zag (zijn aankondiging op de chatbox), denk ik. Maar ik vind het alleszins een misplaatst woord dat niet herhaald hoeft te worden door de nieuwslezers of geïnterviewden… En doordat het me zo tegen de borst stuit, is het me ook zo hard opgevallen.

Geef een reactie

