Slecht nieuws

Nee, niet over mij, maar in het algemeen. Ik probeer altijd naar het nieuws te luisteren, en vaak hoor ik het bijna elk uur op de radio. Het televisienieuws zie ik praktisch nooit wegens op dat moment grote kindjesinbedstopactie.

Maar mensen, je kan bijna een bandje opzetten. Het nieuws is elke dag ongeveer gelijk. De nieuwslezers moeten blij geweest zijn met de Oscaruitreikingen, zodat ze eens iets anders konden voorlezen. FortisFortisFortisFortis. CrisisCrisisCrisisCrisis. Beurs en rode cijfers. Automobielindustrie en financiële moeilijkheden. Ontslagen. En als het niet over de slechte economische toestand gaat, dan gaat het over de slechte Belgische politieke situatie. Nu weer heibel rond MR, FDF en Aernoudt. Even zien, wiens beurt zou het nu zijn? CD&V met Leterme hebben we gehad, sp.a en SPIRIT met Gennez en Anciaux ook, nu Reynders. What’s next? VLD? Groen?

Zou dat geen effect hebben op het onderbewustzijn van de mensen? Psychologen moeten het maar eens onderzoeken. Als je jezelf vanalles kan wijsmaken door steeds hetzelfde te herhalen (autosuggestie, zelfmotivatie enz.), wat voor een effect heeft dan het radio- en televisienieuws, dat elke dag voortdurend de woorden ‘crisis’ en ‘ontslagen’ de ether in stuurt?

Ik wil het eigenlijk niet meer horen. Nog liever loop ik achter op de actualiteit.

6 thoughts on “Slecht nieuws

  1. nieuws is bijna altijd deprimerend. Daarom proberen ze er vaak nog een vrolijke noot aan toe te voegen op het einde, maar dat valt meestal nog slechter op de maag, na al die dode kindjes, gecrashte beurzen en ontslagen. Dan lijkt het alsof ze de boel wat willen bagateliseren…

  2. >> chelone:
    Nee, wij merken het nog niet erg. Mijn vrouw werkt in een sector waar er altijd werk zal zijn, en bij ons op het werk is er ook nog werk genoeg. We zijn natuurlijk niet lang geleden verhuisd en er moeten nog heel wat facturen betaald worden. We houden al twee jaar onze ceintuur aangespannen en de rekeningen goed in het oog. Business as usual dus, de crisis, op dit moment…

    Ik besef wel door jouw reactie, dat mijn postje de indruk geeft van aan de zijlijn te staan en mij niets van de crisis te willen aantrekken. Als je anderzijds door de crisis je job kwijt bent, da’s een heel ander verhaal.
    Maar dat bedoel ik dus niet. Ik kan mij moeilijk van de indruk ontdoen dat een deel van deze crisis veroorzaakt werd/wordt door paniekerig handelen op de beurs door mensen die daartoe aangezet worden door continu slecht nieuws op de radio. Ik zat met ongeloof te luisteren naar de radio op het moment dat de fortisaandelen kelderen. Dat werd later nog eens herhaald met KBC. Hoe meer de mannen van de bank zeiden dat er niets aan de hand was, hoe sneller de aandelen daalden…

  3. Ach Alcyon, hoe veel beter zou de wereld zijn wanneer journalistiek als vanzelfsprekend gepaard zou gaan met een zekere mate van objectiviteit. Die eenzijdige, op Amerika gerichte sensatiepers laat ik al tijden links liggen; maar voor de lokale weetjes gebruik ik wél het internet.

    NIEUWS: een Britse vuilnisman vond in een container bankbiljetten ter waarde van 12.000 pond, maar helaas versnipperd. Nadat hij alle biljetten in een weekendje weer aan elkaar geplakt had, mocht hij ze bij de bank voor nieuw geld inruilen.

  4. De negatieve getinte nieuwsgolven zullen zeker invloed hebben, maar hoe of wat, daar ken ik niets bij bedenken.

    Er zijn bepaalde radiozenders die in hun “nieuws” ook altijd wat info steken. Beslissingen van locale besturen, organisatie van bepaalde events enz…
    Dat zijn voor mij evenzeer nieuwswaardige feiten.

Geef een reactie

