Carnavalkoorts

’t Is carnaval en dat zullen we geweten hebben. Twee weken geleden al moesten onze kleine spruiten carnavalpakjes meenemen naar school. Dochter ging – natuurlijk – in een roze prinsessenkleedje; Zoon kreeg een piratenpakje mee.

Zelf kan ik mij niet herinneren dat we ons moesten verkleden in de kleuterklas. Maar ja, ik ben maar iets langer dan 1 jaar naar de kleuterklas geweest. Gelukkig, want ik heb het niet zo op verkleden. Ik ben een slechte toneelspeler. En als je eens in een appartement hebt gewoond in een stad waar carnaval gevierd wordt, dan weet je dat je de keuze hebt: vrijaf nemen op je werk en drie dagen ladderzat door de stad lopen, óf de stad ontvluchten voor drie dagen. Op je appartement blijven zonder mee te vieren, is als in een belegerde stad zitten: je kan amper slapen en je moet zorgen dat je voor een paar dagen leeftocht in huis hebt, want de winkels zijn dicht en je waagt je als nuchtere mens sowieso toch niet tussen de zingende en zwalpende zatlappen. Niet mijn ding, carnaval. 

Vorige vrijdag mochten de kindjes zich dan verkleden. Helaas was Dochter ziek… Ze mocht het kleedje thuis dan even aandoen. Zoon was net min of meer genezen – jaja, ’t is winter en ze zijn gedurig aan ziek, ze wisselen elkaar af – en kon wel naar school.

Maar het schijnt dat ik in Zoon een waardige opvolger heb. Terwijl de rest van zijn klas hun pakjes aantrokken, bleef Zoon liever zijn gewone kleertjes aanhouden. “Zoon woe niet”, zegt hij dan, ‘wil niet’ en ‘moet niet’ voor zijn gemak samentrekkend tot ‘woe’. En als Zoon niet woe, dan woe Zoon niet. Je moet dan echt uit een goed diplomatennest komen om hem tot andere gedachten te brengen. Thuis zou ik er soms de muren van oplopen, maar ik vind het eigenlijk wel grappig, als ik mij voorstel hoe hij daar in de klas stond, als enige niet verklede peuter… “Woe niet!”

7 thoughts on “Carnavalkoorts

  1. >> muggenbeet:
    Tja, ik kan de oorspronkelijke betekenis wel begrijpen (nog even “uitspatten” aan het begin van de vastenperiode).
    Maar al valt Carnaval Aalst nog voor de vasten (die nu woensdag, 25/02, begint), die van Ninove, Halle,… vallen al in de vasten en gaan dus voorbij aan hun historische betekenis.

    Verder vind ik dat iedere carnavalvierder zich dan ook te houden heeft aan de 40-daagse vastenperiode. Het één kan niet zonder het ander 😉

Geef een reactie

