Cinemafieltjes

Gisteren hebben onze kindjes voor het eerst in hun leven in een bioskoopzaal gezeten. En met open mond naar dat grote scherm gekeken. Piet Piraat. In de namiddag. Maar het duurde niet lang of ze zaten al helemaal ingeburgerd, als twee echte cinemafieltjes, met een zakje ‘chipsj’ op hun gemak in de zeteltjes te genieten. Achteraf bekeken: nog een geluk eigenlijk dat het geen klapzetels waren, maar gewone zeteltjes.  Of we hadden nu twee opgevouwen kindjes.

Maar man, ben ik verschoten toen ik achteraf de rekening eens opmaakte. Twee volwassenen, twee kindjes, een paar zakjes chips, een flesje water en een doosken ijspralines (hoort er bij, vind ik). Iets van een veertig euro! Zestienhonderd frank ! Dat komt er van als ge al een hele tijd niet meer naar de cinema geweest zijt. Dan slaat ge de stapsgewijze prijsverhogingen over en gaat ge linea recta van de paar honderd frank uit mijn geheugen naar bijna tweeduizend frank.

Maar kom, ’t was het alleszins waard, om die kleine gezichtjes te zien.

13 thoughts on “Cinemafieltjes

  1. Ben dezelfde middag als jij met vier kinderen en mezelf gaan cinema’en.
    Kaarten per tien kopen : 6,5 euro per kaart
    Kinderen van thuis een flesje laten vullen met frisdrank.
    Een paar pakjes chips in de sjakos foefelen (een paar centen in de Aldi)
    kostprijs : Véél minder omdat ik weet dat het huishoudbudget een krak krijgt als we het daar ongeremd inslaan.

  2. >> zapnimf
    A-haaaa! ’t Is daardoor dat de prijzen voor onschuldige, nietsvermoedende, occasionele cinemabezoekers zoals ik de hoogte ingaan! 😉

    Maar een gewaarschuwd man… De volgende keer pas ik ook uw taktiek toe. Behalve dat van die sjakos. Da’s voor mijn vrouw.

  3. >> Sponzen Ridder:
    Drie en viereneenhalf, ongeveer. Waarschijnlijk herinneren ze zich daar later toch niets meer van, maar ze moeten het toch eens meemaken he.

    Ik had daar ook schrik voor, dus we wilden hen voordien thuis ‘perrefors’ op ’t toilet krijgen, wat natuurlijk buiten de koppigheid van Zoon gerekend was 🙂
    Net voor de film is Echtgenote toch nog gauw eens met hen naar het toilet in de bioskoop zelf geweest.

    Voor de rest zijn ze heel erg braaf geweest. Tijdens de voorfilmpjes was het natuurlijk wijswijs hier en wijswijs daar naar het plafond, de boxen aan de muren enz… maar eens de film bezig was, waren ze stil. Het helpt natuurlijk ook als ze met hun bekje vol chips zitten 🙂

  4. 40 euro is inderdaad een pak geld zeg. Ik laat mij soms ook vangen door zo’n zak snoep te kopen die je zelf kan vullen. En automatisch vul je die tot er niets meer bijkan. Tot die zak gewogen wordt… Ik heb het juiste bedrag verbannen uit mijn geheugen, zo veel was het. Voordeel was dat ik hem niet meteen heb opgegeten tijdens de eerste 10 minuten van de film maar ze heel langzaam in mijn mond gestoken…

  5. Je weet toch hopelijk wel dat de euro al zo’n zeven jaar geleden is ingevoerd en dat ze niet meer om te rekenen valt in frankskes (inflatie et al)? Of is het net zoiets als die vreemde Twix, die voor ons (dertigers) voorgoed een Raider zal blijven?

  6. >> Anzj:
    Hmmm, Raider (Homergewijs)…

    Ik vrees dat ik altijd stiekem zal blijven omrekenen om er een betere indruk van te hebben hoe duur iets is. En ten tijde van de frankskes, toen ik nog tijd had om naar de cinema te gaan, was ik nog student en kreeg ik nog korting ook.

Geef een reactie

