Slechte manieren

Ik geraak de dag niet meer door zonder tenminste één keer aan een caffeïnehoudend drankje gelurkt te hebben. En dan bedoel ik niet de gewone tas koffie (of koffiesurrogaat in mijn geval), neuuuh, ik heb het dan over die blikjes Nalu en Red Bull-klonen van ’t Kruidvat of de Aldi.

Bij mijn vorige werkgever dronk ik één tas koffie – behalve in vergaderingen; nood breekt wet – en een liter water per dag. Tijdens de korte opleiding door mijn voorganger bij mijn huidige werkgever zat ik de hele dag naast hem te luisteren en te kijken. De hele dag geconcentreerd. En als ‘de kleinen’ (meestal is het Zoon) ons wéér een nachtje op de been gehouden heeft, zat ik in de namiddag de hele tijd geeuwen te verbijten tot mijn kaken er pijn van deden en de tranen in mijn ogen stonden. Mijn voorganger dronk zelf twee blikjes Nalu per dag uit, wat mij tot dan toe onbekend was. Er is hier vlakbij een winkel en al gauw haalde ik mij rond de middag een halve liter cola of zo’n energiedrankje, in de hoop wat minder moe te worden. En nu, een maand later, ben ik er precies geestelijk verslaafd aan geworden. Eens het middag is, zit ik voortdurend te denken aan zo’n blikje.

En bij mijn bokes  ’s middags drink ik een flesje fruitsap op, nog zoiets dat ik vroeger niet deed. Gewoon omdat ik tijdens de opleiding geen tijd had voor mijn tupperwaredozeken met geschilde stukjes appel of peer. Een gewoonte die nu gelukkig is hersteld. Maar het fruitsap is gebleven. En daar zitten toch ook wat calorieën in, en die heb ik echt niet nodig.

Of hoe rap een mens slechte gewoonten kan aanleren. Afkicken, dringend.

11 thoughts on “Slechte manieren

  1. Ik ben net afgekickt van de Coca Cola. Ik heb het altijd graag gedronken, maar het laatste jaar dronk ik het ook om de dag door te komen.
    Maar ik voelde me er niet meer goed bij, overdag was ik uitgeputter dan een doodvermoeide slaapwandelaar en ’s avonds kon ik dikwijls niet slapen. Ik liep erbij als een zombie.
    Nu drink ik fluitsapjes in plaats van Caca Colo, wat wil zeggen dat mijn suikerinname per drankje met meer dan 2/3 is afgenomen (van 33gr naar 8 à 12 gr naargelang het merk, Applesientje is het beste).
    Ik ben nu vaak nog moe, maar loop tenminste niet meer rond als een zombie. En het is ook beter voor de taille 🙂

Geef een reactie

