Dolletjes

Ik weet niet wat het is, maar deze week hebben we weeral een zevental verdronken spitsmuizendollekes, zeggen wij – uit de vijver gehaald. Ik herinner mij dat dat vorig jaar ook gebeurd is.

Zouden de spitsmuizenpopulatie in onze tuin lemmingsgewijs aan zelfregulatie doen? Hebben ze heimwee naar hun amfibiële voorouders? Of net omgekeerd, zitten er een paar creationistische spitsmuizen in onze tuin, die aan hun medemuizen willen aantonen dat het allemaal zever is, die evolutietheorie? Of misschien zit er wel een sekte in onze tuin, die gelooft in het einde van de wereld en op bevel van hun opperspitsmuis zelfmoord pleegden…

Leuk is evenwel anders. Ik weet niet hoe lang de muizen al in de vijver liggen, maar meestal zijn het nog slechts weke zakjes vlees die we er uithalen. En wit, haarloos. Brr.

8 thoughts on “Dolletjes

  1. >> Sponzen Ridder:
    Een bord aan de achterdeur: ‘Verboden voor spitsmuizen’. Nee, die komen gewoon niet in huis. Hoe ze in de vijver sukkelen, geen idee, maar ze raken er alleszins niet uit. En ’t is nu toch geen extreem droge periode?

  2. >> Leen:
    Er is een heel groot verschil: spitskolen heb ik nog niet in onze vijver teruggevonden 😉

    Spitsmuizen zijn eigenlijk geen echte muizen, maar een soort apart, kleine insectenetertjes. Ze zien niet echt goed, en kunnen vrij aandoenlijk ronddabben.

  3. Ik heb de term dollekes nog nie gehoord, maar ik kan alvast zeggen dat mijn katten “dollekes” zijn op die spitsmuizen! Ik heb meestal medelijden met die beestjes en probeer ze te redden uit de klauwen van mijn katten, maar da’s ook nie zo evident, want die laten zich niet zo gemakkelijk pakken!

Geef een reactie

