Vijftig prikjes

Wespen! In ons tuinhok!

Nooit gemogen die beestjes. Ik eet in de zomer zelfs liever binnen dan buiten, om geen wespen te moeten van mijn bord houden. En nu zaten ze in de dakrand van ons tuinhok. Het moet nog een jonge nest geweest zijn, want zoveel vlogen er nog niet rond. Ik had het gemerkt toen ik een wesp aan de ingang van het nest had zien zitten, die daar met haar vleugels zat te wapperen om zo verkoeling te brengen in het nest. Ik sloeg ze dood en er kwam direct een andere naar buiten gekropen om de vorige haar taak over te nemen.

De brandweer is dan later op de avond gekomen. Hebben er een wit poeder ingespoten en we zijn er toch precies van af.

’t Moest natuurlijk net lukken dat een van de twee brandweermannen een steek kreeg tussen zijn neus en zijn oog. Blijkbaar moeten ze daarvoor dan verplicht naar het ziekenhuis. Beiden waren nog maar een keer of zo gestoken geweest, en natuurlijk moet het dan gebeuren als ze bij ons een kleine nest komen verdelgen… De andere brandweerman vertelde toen dat ze maar mogen nesten verdelgen, zolang ze nog geen vijftig keer gestoken zijn. Met vijftig steken heeft je lichaam blijkbaar genoeg gif binnengekregen, en wordt de kans te groot om de volgende keer allergisch te reageren.

Je kan dus met andere woorden jarenlang geen last ondervinden van een bijen- of wespensteek (allez, niet meer dan de gebruikelijke pijn), tot je één steek te veel krijgt…

Gelukkig ben ik tot nu toe ook nog maar één keer geprikt. Denk ik toch.

3 thoughts on “Vijftig prikjes

  1. Interessant weetje.

    Geldt dat voor bijensteken ook?
    Ik heb nog nooit een wespensteek gehad, wel één van een bij toen ik een imker bezocht en een stervende bij per ongeluk in mijn schoen terecht kwam en me daar nog snel even stak voor de pijp aan Maarten gaf.

Geef een reactie

