God of Darwin?

Neee! De Amerikaanse ziekte komt overgewaaid naar België! Hoe meer religie aan de basis ligt van zulke onzin, hoe meer we teruggaan naar de tijden voor de Renaissance en onvrijheid van denken, hoe meer er uit naam van de religie (christendom zo goed als jodendom of islam) onverdraagzaamheid wordt gepredikt of invloed op anderen (met onvrijheid van handelen als gevolg) wordt uitgeoefend, hoe meer ik geneigd ben om mij te distantiëren van het geloof.

Tot nader order noem ik mezelf nog steeds katholiek. Onze westerse cultuur is dan ook schatplichtig aan het christendom. Voor een groot deel ben ik misschien net daarom katholiek; als een soort band met het verleden. Daarom wou ik de Bijbel wel eens gelezen hebben. Tijdgebrek (en toegegeven, andere boeken zijn ontspannender lectuur) is wat er voor zorgt dat ik nog niet verder geraakt ben dan het boek Ruth.

Maar die moslim die een filmpje op internet geplaatst heeft als reactie op Fitna van Geert Wilders, heeft wel gelijk met zijn boodschap, hoe ongenuanceerd ook: niet alleen in het heilig boek van de islam zijn gewelddadige passages terug te vinden, ook in de bijbel is dat het geval. Toch in het Oude Testament. En met zo een God wil ik eigenlijk niets te maken hebben.

Ofwel moet ik mijn samenvatting van de Bijbel dus beperken tot de boodschap van Jezus, het Nieuwe Testament dus, ofwel ‘bekeer’ ik mij tot het agnosticisme of zo (zoals Darwin blijkbaar, volgens Wikipedia). Ik ben echter een te grote twijfelaar om een atheïst te zijn. Al is het agnosticisme maar een stapje verwijderd van het atheïsme volgens deze cartoon. Ik moet er nog eens over nadenken.

9 thoughts on “God of Darwin?

  1. Ik heb op een nonnenschool gezeten en herinner mij dat we bepaalde passages uit de bijbel moesten overslaan, meer nog, niet mòchten lezen.
    Maar tegenwoordig zijn er zoveel soorten Bijbels dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

Geef een reactie

