Rwina

Buiten De Zone is terug, maar dan met acteurs met een kleurtje!

Ik weet niet juist wat mij in Rwina aan Buiten De Zone deed denken. De humor is niet zo absurd. Niet altijd toch. Misschien de manier van acteren van grotendeels jonge mensen?

Alleszins vond ik het programma een verademing in deze tijden waarin je moet oppassen wat je zegt, om geen fanatieke christen, moslim of jood op de tenen te trappen. Hier spotten acteurs met een andere dan Vlaamse etnische afkomst met de cliché’s over allochtonen, en lachen Vlaamse acteurs tegelijkertijd met racistische gedragingen. Het is net die mix van blanken die blanke racistische houdingen spelen en niet-blanken die de stereotype vooroordelen belichamen, die het programma leuk maakt. Zet daar allemaal blanke acteurs en er zou op nogal wat tenen getrapt zijn.

Toch zat ik af en toe verbaasd te kijken – en bijna stiekem rondkijkend om te zien of niemand mij ziet kijken naar het programma en zou beschuldigen van racisme. Geconditioneerd?

18 thoughts on “Rwina

  1. Ik vond het een enorme teleurstelling dit “Rwina”. Op voorhand had ik ook al gehoord dat dit de nieuwe Buiten De Zone zou worden.

    Helaas komt het niveau van Rwina niet eens aan de enkels van BDZ. Wat een enorme flop is me dat zeg. Slechte grappen, enorm slecht geacteerd en een soort van school televisie mentaliteit. Echt, een serieuze gemiste kans.

  2. >> Raf:
    Ah? Ik had op voorhand geen vergelijking met BDZ gehoord. Had ik er met die ingesteldheid naar gekeken, dan had het mij misschien ook teleurgesteld. Nu vond ik het voor een eerste keer toch vrij verrassend. Afwachten wat de tweede aflevering biedt.

  3. Rwina is schandalig slecht televisie. Arm Vlaanderen. Moet dit onze multiculturele samenleving voorstellen? Een televisioneel dieptepunt van grensoverschrijdende proporties, dat wel.

  4. kijk, ik vind het ok dat ze de (gecensureerd door Alcyon) eens de kans geven om eens iets te tonen… man man… is dit wat ze ons te bieden hebben?
    Ik vind ze nog arroganter op tv dan in het echt
    h

  5. De eerste aflevering vond ik ook goed, het BDZ niveau werd bij momenten gehaald. De tweede was idd jammer genoeg niets meer waard, kon amper nog glimlachen. Ze waren meer de islam en het moslim zijn aan het promoten dan grappige sketches maken. Ik kijk nog naar de derde aflevering, als die niet kan boeien haak ik af.

  6. Niet teveel politiek achter zoeken. Gewoon lekker ontspannen lachen. Het moet duidelijk nog wat groeien (denk maar aan de eerste simpsons-afleveringen, dat was ook niet van het niveau van nu), maar het wordt alleszins een leuke maandagavond.

    Rwina is goeie humor… maar absoluut niet geschikt voor zuurpruimen! 😉

  7. Tjaah,, ik lees hier op het zoveelste topic over Rwina dat ze niet kunnen acteren…
    WAT WIL JE? Het zijn geen acteurs, weet je 😉
    Die Marokkanen zijn gewoon jongeren die eens op TV wouwen komen. Die Belgen zoals Anna, Joris & die andere (de naam even kwijt) hebben een diploma, de Marokkanen niet.

    En Heenz,,
    Weet je dat je zó heel erg racistisch overkomt?

    Groetjes,
    11jarige Ouafae. 🙂

  8. >> Ouafae:
    Mogelijk, mogelijk… Maar de humor van de tweede aflevering vond ik toch maar zwak, en dat heeft dan minder met acteerprestaties te maken, maar met de mensen die de serie schrijven. De eerste aflevering deed mij uitkijken naar de tweede, maar de tweede heeft mij de zin ontnomen om naar de derde te kijken…

    Wat betreft de reactie van Heenz: je hebt gelijk; ik had het eerder moeten opmerken. Een deel van de reactie heb ik gewist.

Geef een reactie

