Aswoensdag

De Druivelaar:
In de vroege middeleeuwen werd met het opleggen van de as – van de mannen werd het hele hoofd bestrooid, van de vrouwen slechts het voorhoofd – de start van de boetetijd aangegeven. Aanvankelijk was dat ritueel alleen bestemd voor zondaars die officieel beboet waren. Later werd de asoplegging algemeen, omdat men ervan uitging dat iedereen tegen God en zijn medemens zondigde. In de loop der eeuwen werd de asoplegging herleid tot een symbolisch kruisje.”

Ik heb daar geen voeling meer mee. Wij zijn – in tegenstelling tot slechts een paar generaties geleden – niet meer bezig met zonden en dergelijke. Toch niet wij in West-Europa; ik zou niet durven spreken over moslims of de christenen in de Verenigde Staten of zo. Wat bij mij van Aswoensdag overblijft, is dat het de start is van de Vasten, de periode voor Pasen. En dat carnaval historisch nog enige betekenis had in het licht van de Vasten, maar dat is een ander verhaal.

En dat het, los van het religieuze aspect, voor iedereen wel eens nuttig kan zijn om 40 dagen lang na te denken over onze slechte gewoonten, en proberen om die achterwege te laten.

Voor de feestdagen eind vorig jaar had ik het gevoel dat ik op de goede weg was met mijn eetgewoonten. Niet dat ik voordien dik was, maar ik had toch een beetje overgewicht, BMI-gewijs berekend. Door beter te letten op wat ik eet en, vooral, hoeveel, kon ik mijn gewicht toch terugbrengen tot rond de 84 kg en het daar houden. En na verloop van enige weken zelfs zonder er veel moeite voor te moeten doen. Sinds de feestdagen heb ik echter het gevoel dat ik weer méér begin te eten, dat ik weer méér honger begin te krijgen en terug vollere (of meerdere, ahum) borden begin te consumeren… Tijd dus om er iets aan te doen. En is er dan een betere periode dan de Vasten?

9 thoughts on “Aswoensdag

  1. Vasten is iets dat niet meer echt van deze tijd is… en wat afvallen betreft, je moet idd gewoon je eetgewoonten aanpassen en niet zozeer lijnen of vasten… dat is maar van korte duur, het gaat om lange termijn. Ik weeg veel te weinig en ben hard bezig aan te komen. ook dat is moeilijk… ik merk dat het beter is de eetgewoonten aan te passen, want dan duurt het misschien wel langer voor ik op gewenst gewicht ben want ik vreet me niet dik, maar ik besef wel dat het dan langer aanhoudt… en dat is het doel.

  2. >> Chantal:
    Inderdaad… Het is dan ook niet mijn bedoeling om echt te vasten. Ik dacht echter dat ik mijn eetgewoonten blijvend veranderd had (dus minder eten zonder honger), maar met de feestdagen ben ik precies de pedalen kwijtgeraakt.
    Veel succes!

  3. zo’n 40-dagen periode als de vasten kan inderdaad stimulerend werken. Het geeft je een soort van zelf opgelegd objectief. Daarna zou ik aan wat in vrouwenboekskes “de bikini-lijn” noemt starten. Maar dan voor mannen. Zodat je zonder complexen overal in je zwembroek kan gaan rondhossen. Voor herfst en winter heb ik niet meteen iets…

  4. Vasten. Als kind moesten wij gedurende veertig dagen een kruisje gaan halen in de ochtendmis van 8:00.
    Gelukkig had ik een frufrou waaronder ik het kon verstoppen. We kregen dan elke keer een snoepje mee dat we in een doosje moesten bewaren, tot na de vasten.

    Eigenlijk een goed voornemen om nu met een dieet te beginnen, dan ben je weer op je gewicht als de lente komt.

  5. Het komt er niet op aan om minder te eten en drinken, maar om te eten wat goed is voor een mens. En dat op de jusite momenten van de dag. En dat heeft niets met diëten te maken.

    Mijn vrouw helpt mensen die wat aan hun gewicht willen doen. Als je meer info wil mail je me maar.

    En anders succes met je vasten 😀

Geef een reactie

