Voor het zingen de kerk uit

Dit weekend werd mijn grootnonkel begraven. Ik hou geen oog droog tijdens een begrafenismis. Het lukt alleen door krampachtig aan andere dingen te denken dan aan de overleden persoon, maar dat is dan weer lichtjes ongepast, vind ik. Het is trouwens zinloos, eens de priester of naaste familieleden een afscheidstekstje voorlezen…

Op een gegeven moment in de misviering gaat iedereen een voor een naar voren, gedirigeerd en in goede banen geleid door de mensen van de begrafenisondernemer, om de overledene te groeten en een bidprentje aan te nemen. Daarna verlaten veel mensen de kerk, meestal vage kennissen of buren of vrienden van de familieleden die de overledene niet persoonlijk gekend hebben of zo.

Ik beken dat ik het ooit zelf ook al gedaan heb, bij een uitvaart waar ik aanwezig was ter morele steun van een vriend. Bij een begrafenis in Brussel bleef iedereen dan weer zitten tot het einde. Zou dat nu typisch zijn voor onze streek, om niet te wachten tot de hele plechtigheid is afgelopen?

12 thoughts on “Voor het zingen de kerk uit

  1. Dat veel mensen na de ‘offerande’ de kerk verlaten is een algemeen verschijnsel… Je gaat op tijd naar de kerk voor de begroeting van de overledene, juist voor de mis en na de offerande verlaat je de kerk – dat geldt meestal als de overledene geen familie is maar een buur of een kennis of als steunbetuiging voor de familie van een collega, ik zeg maar wat! Ik vind het persoonlijk wel kunnen en heb daar geen moeite mee…
    Wat nu wel vaker voorkomt is dat bij crematie van de overledene de begroeting plaatsvindt na de mis en dan kan je uit ‘beleefdheid’ tov van de familie bijna niet anders dan de volledige dienst bijwonen. En dat wordt je dan – in mijn ogen althans – bijna opgedrongen!
    Gewoontes verschillen van streek tot streek en iedereen moet het een beetje voor zichzelf uitmaken maar wat je hierboven beschrijft is absoluut niet ongewoon en zeker niet onbetamelijk…

  2. Iedereen maakt dat voor zichzelf uit natuurlijk. Ikzelf blijf altijd tot helemaal op het laatst zitten. Zeker als het een katholieke dienst is, vind ik dat er dan meestal pas écht iets gezegd word. (Ben niet zo katholiek)
    Ik ervaar telkens ook de steun van mensen die blijven zitten en blijven staan om jou nog even aan te kijken of een hand te geven. Bij een huwelijk blijft toch ook iedereen tot het einde zitten? Enfin … wanneer ik zing in een trouwmis vind ik het wel sneu dat de mensen voor het laatste liedje weg zijn. Dikwijls is dat het mooiste moment.

  3. De meeste aanwezigen op een begrafenis blijven slechts tot vlak na de offerande (en de uitreiking van het bidprentje). Op die manier heeft de familie hen zien ‘passeren’ vooraan in de kerk, en weet ze dat die mensen aanwezig waren. Daarna heeft het voor de meesten ‘geen zin’ meer om nog langer te blijven.

  4. Ik persoonlijk ben geen kerkganger, maar vind het hoogst onbeschoft om de kerk te verlaten in het midden van de dienst. Het stoort me uitermate en ik zal het zelf nooit doen. Ofwel neem je de tijd voor de dienst uit respect voor de familie of de overledene ofwel blijf je gewoon weg en stuur je een kaartje, dat lijkt me tenminste nog oprechter. En ik vind dit weinig te maken hebben met “ieder doet zijn zin”, ik vind het gewoon een kwestie van “goedgemanierdheid”.

  5. Een andere reden waarom een deel van de mensen de kerk verlaten na het ontvangen van het “prentje” is ook omdat vele verzamelaars enkel maar voor het prentje komen. Er zijn zo’n verwoede jagers die enkel beeldjes van honderdjarigen of bekende personen sparen.
    Dat vind ik ongehoord!

  6. Ik ben blij om eens te lezen dat er nog mensen zijn die geen oog droog houden bij een begrafenismis. Wat je beschrijft is voor mij heel herkenbaar, als men ’n mooie tekst leest of ’n mooi lied lopen de tranen over mijn wangen. Soms vind ik dat vervelend, maar ik kan het niet tegenhouden. Het doet goed te lezen dat er nog zo gevoelige zielen bestaan !

Geef een reactie

