Fabrieksschouw

De fabrieksschouw die het uitzicht van Ninove mee bepaalde en al van verre te zien was, als enige hogere structuur naast de toren van de abdijkerk, is niet meer.

De schoorsteen dateerde van 1930. De fabriek was berucht; in de hele Denderstreek (Geraardsbergen-Ninove-Aalst) lag de levensverwachting een paar decennia geleden vrij laag. Of het nog zo is, weet ik niet. Alleszins kwam dat doordat er veel arbeiders woonden, die in (toen) ongezonde omstandigheden werkten in fabrieken zoals de Fabelta. De fabriek sloot haar deuren in 2005.

De uitzichtbepalende schoorsteen had nochtans niet zo heel lang voor de sluiting gezelschap gekregen van een nieuwe schoorsteen, met aan de voet daarvan verschillende constructies om emissie van schadelijke stoffen zoveel mogelijk te beperken (cyclonen, stofvangers en dergelijke. Dat zijn veronderstellingen van mij, want ik heb de fabriek altijd alleen maar van ver gezien). Het mocht niet baten.

Ondertussen is de schoorsteen dus tegen de vlakte gegaan, niettegenstaande bepaalde mensen blijkbaar ijverden om hem te beschermen. Tot mijn verrassing merkte ik bij het linken naar het krantenartikel van het Volk, dat de schouw al in november werd afgebroken, terwijl ik het pas een paar weken geleden voor het eerst heb gezien. In tegenstelling tot wat ik zou verwachten voor iets dat het uitzicht bepaalde van Ninove. Ik zal met mijn gedachten wel ergens anders gezeten hebben, toen ik er passeerde… Van mij mocht hij gerust blijven staan.

One thought on “Fabrieksschouw

Geef een reactie

