Afgesloten vuilbakken

Pas gisterenavond is mij opgevallen dat alle vuilbakken in de metro en in station Brussel-Zuid zijn afgesloten. Zal wel te maken hebben met de alarmfase die nog altijd van kracht is. Na de aanslagen op de Twin Towers en in Madrid was dat ook het geval. Ik was er toen dermate ongerust in, dat ik een paar dagen de metro niet genomen heb en te voet van en naar het station ging, en dat ik in het station de grote middengang meed en liever via de veel minder gebruikte zijkanten het perron op ging. Hadden ze mij toen een job aangeboden buiten Brussel, ik had niet lang moeten nadenken. (Euh, als ze mij nú een job aanbieden buiten Brussel, dichter bij huis dan wel, dan zou ik waarschijnlijk ook niet lang nadenken.)

Ergens had het wel iets spannends, op een lugubere manier. Je verwacht precies dat er alle momenten iets gaat gebeuren. Adrenaline. Klaar om weg te vluchten.

Maar ja, ik ontkom nu eenmaal niet aan het dagelijkse gependel. Een mens heeft soms weinig keuze. En die vuilbakken, tja. Zouden er nu veel mensen, behalve die met een papiertje of een snoepwikkel, dat van die vuilbakken nog opmerken? We lopen er nu allemaal gewoon voorbij. En ik neem gewoon weer de middengang in het station.

3 thoughts on “Afgesloten vuilbakken

  1. Tja, ik kan mij inbeelden dat het idee van een eventuele aanslag wel werkt op een mens en dat je verbeelding je dan parten speelt! Jammer dat zoiets moet gebeuren in een landje dat amper een schotelvod groot is op de kaart van Europa…
    Wat mij wel enorm heeft geschokt gisteren in het nieuws waren de beelden over het ‘tekort’ aan vuilnisbakken (als je het al zo kan noemen) in Napels. Dat is echt een toestand ‘Europa-onwaardig’… Ik zou er niet graag wonen! Schandalig gewoon!

Geef een reactie

