Te koop

We hebben ons huis deze week te koop gezet op het internet. De avond nadien stond er al direct een makelaar voor de deur. Allez, met twee waren ze. De hele tijd hebben ze geprobeerd om ons te overtuigen om toch maar met hen in zee te gaan. Ze beweerden vlakaf dat wij er nooit zouden in slagen het huis te verkopen tegen de prijs die we op internet opgegeven hadden. Zij wel. Niet dat het een slechte prijs was; er zijn gewoon veel huizen te koop en eventuele geïnteresseerden moeten als een vis binnengehaald worden en ze mogen niet de kans krijgen om te twijfelen of om er een nachtje over te slapen. Bovendien schiften zij er op voorhand de serieuze, kredietwaardige kandidaten uit. Het kost ons ten slotte geen cent als het niet verkocht geraakt.

Waarom hebben we dan niet toegehapt?

Op een gegeven moment waren we denk ik bijna overtuigd. Had hij toen gestopt met ons te willen overtuigen, dan was de kans groot dat we dit weekend of volgende week of zo bij hen zouden aangeklopt hebben. Daarom wou ik ook zijn telefoonnummer. Hij wilde echter per se dezelfde avond nog een deal afsluiten, en hoe meer hij aandrong, hoe achterdochtiger ik werd. Misschien ten onrechte; ik beweer niet dat ze ter kwader trouw waren of zo; ze zullen gewoon de concurrentie voor willen zijn.

Maar ik moest eigenlijk denken aan een zegswijze van mijn vader:

“Als ge aan een varken zijn gat duwt, dan gaat het achteruit.”

19 thoughts on “Te koop

  1. Zaaaalige uitdrukking!
    En ik ben ook zo’n varken, hoe meer je pusht, hoe koppiger ik wordt.

    PS: ik heb altijd gehoord dat je het meest geld verdiend aan je verkoop als je zelf verkoopt. En van die mensen zonder krediet, dat is onzin. Je gaat toch aan niemand verkopen die geen document van de bank kan laten zien dat zijn/haar lening goed gekeurd is?

    PS: beloof aan niemand je huis – wie eerst betaalt, heeft het. Punt.

    Succes ermee!

  2. Geweldige uitdrukking. Ik ken nog uitdrukkingen over varkens.
    ‘Veel geschreeuw maar weinig wol’ zei de boer en hij schoor zijn varken.’ Als je mensen goed doet, krijg je modder,
    als je varkens goed doet dan krijg je spek’. Maar ik vind het wel raar dat in Vlaanderen zoveel mensen nog zelf hun huis willen verkopen. Professioneel opgeleide vakmensen zullen je toch wel je prijs bezorgen en zelf zorgen dat ze uit hun kosten komen. ‘De beste stuurlui staan aan wal’ is nog zo gezegde.

  3. >> Vallalar:
    Als koper zou ik in eerste instantie ook eerder op zoek gaan naar een huis buiten de makelaars om, net om hun commissie niet te hoeven te betalen. Ergens verwacht je toch een lagere prijs als je de tussenpersonen kan uitschakelen, niet?

  4. Als je tijd hebt, heel veel tijd waarom niet? Maar hebben verkopers dezelfde informatieplicht en -opzoekingswerk als een makelaar? Beschik je over dezelfde kanalen? Als het zo eenvoudig zou zijn, vraag ik me af waarom de helft van de klanten van een kantoor ‘zoekers’ zijn?

  5. Die gasten..blijf maar gezond achterdochtig. En streng, want ze houden niet af. Ik heb er ooit eens één bezig gezien in een huis waar ik als kandidaat koper was, en die mens begon te roepen dat hij het ‘recht’ had om zijn uitleg te mogen doen. Brrr.

  6. >> Els:
    Als ze op zoek zijn naar een “Goed onderhouden instapklare driegevelwoning, met living met inbouwkachel (aardgas), eetplaats, keuken, wasplaats, badkamer, wc en drie slaapkamers. Tuin met terras, gazon, siervijver, afdak en tuinhok. Plaats voor 2 auto’s waarvan 1 overdekt. Rustig gelegen, goede verbindingen met openbaar vervoer (2x 2 km tot twee mogelijke stations) en +/- 3 km van E40. Op 500 m van dorpscentrum. Verschillende supermarkten op minder dan 2km.”, dan moogt ge ze mijn e-mailadres geven 🙂

  7. Die moet ik zo snel mogelijk eens proberen te gebruiken!

    Een makelaar verdient enkele procenten aan zo een verkoop, en als hij het wat handig aanpakt dan staat er in het contract dat hij die altijd krijgt (ook als je als eigenaar het zelf verkoopt). De moeite om een avondje in te stoppen.

    Een goeie strontverklikker is altijd nuttig.

  8. Ik was heel blij ons huis gekocht te hebben zonder de inmenging van een makelaar. De huizen die we bezocht hebben en waarin we door een makelaar rondgeleid werden waren plots een pak minder aantrekkelijk door de goeiekope verkoopspraatjes en het “subtiele” gepush.

  9. Zelf verkopen ! Als er iemand ervaring heeft met huizen verkopen ben ik het wel de laatste jaren … Twee keer op heel korte tijd en zonder makelaar !

    Wie een huis koopt nu, kijkt sowieso toch op immoweb ?

Geef een reactie

