Groot licht

Zo’n vrije dag wanneer andere mensen geen vrije dag hebben (gisteren) is handig. Kon ik bijvoorbeeld eens wat paperassen afwerken en binnensteken bij de bank. Een nadeel van zo’n vrije dag is dan weer dat je zo veel dingen moet doen die opgespaard blijven “tot als er eens wat tijd is”, dat de eerste keer dat ik mij op mijn gemak kon zetten, ’s avonds om 21u was…

Eén van die dingen was een lamp van de auto vervangen. Mijn rechterdimlicht was zaterdagavond gesprongen. Maandagavond na ’t werk was ik dan achter een nieuwe lamp gereden, maar ik stond in de winkel naar het rek met lampjes te kijken zoals een uil naar een zieke koe. Gelukkig lag er een compleet register naast met alle automerken en hun soorten lampen. Ik koos dus voor een H4-lamp. Veilige keuze dacht ik, want het hele rijtje lampjes bij mijn auto waren H4’s, behalve één, een W5W. Twee ineens, want op die doosjes staat dat je ze best (‘voor je comfort’) tegelijk vervangt. Ergens logisch, want ze hebben beide dezelfde leeftijd. Vol vertrouwen zwier ik de motorkap omhoog. Hmm, niet zo simpel als een achterlicht blijkbaar. Ik moet een aantal dingen losvijzen en er het volledige licht uithalen. Als een echte man heb ik voldoende dopsleuteltjes en dergelijke in huis, dus dat kan geen probleem zijn. Met een (net-niet-)kennersblik neem ik een een dopsleutel die nét iets te groot was voor de bout. Ik leg ze op het motorblok en neem de volgende in de reeks, die perfect past. Op hetzelfde moment begint het dopsleuteltje dat ik op het motorblok gelegd heb, weg te rollen en tuimelt in het inwendige van het motorblok, met een metalige ‘klang!’. Niet meer te zien natuurlijk, in het donker van de avond. Spijtig genoeg is het er niet doorgevallen, maar ergens op blijven liggen. Ik heb nog geprobeerd om de auto nadien te verrijden, in de hoop dat het op de oprit zou vallen, maar nee. Het is er de dag nadien waarschijnlijk uitgevallen ergens in een bocht. Ik heb toen toch weer zo’n ‘klang!’ gehoord. Mijn collectie dopsleuteltjes is dus niet langer volledig…

Alsof dat nog niet genoeg was, merkte ik dat ik geen H4-lampje, maar een W5W-lampje (natuurlijk) nodig had… ’s Anderendaags kon ik mijn H4-aankopen gelukkig nog inruilen voor 2 W5W-lampjes. Ik had geen zin om weer in het donker te knoeien en heb dus gewacht tot gisteren om de lampjes te vervangen. Jeuj, alle twee de W5W-lampjes zijn er in geraakt. Maar wacht, mijn dimlicht brandt nog niet! In de eerste stand van de schakelaar (standlichten) is er rechts opnieuw klaarte, maar in de tweede stand (dimlichten) blijft het maar een flauw schijnsel. Het grootlicht brandt dan weer aan beide kanten. Ik snapte er niets meer van. Blijkbaar is het dimlicht en het grootlicht één en het zelfde lampje, maar met twee draadjes, waarvan er dus eentje kapot was… Had ik tóch nog zo’n H4-lamp nodig! Ik ben naar een andere winkel gegaan dan eerst; ik durfde mijn gezicht daar niet meer te laten zien. Het is deze keer maar één H4-lamp geworden. Ik was het ondertussen beu om die lichten los- en vast te draaien, zodat ik alleen maar de rechterlamp vervangen heb. Veel bijgeleerd over autolichten, maar spijtig genoeg zal die kennis weeral verdampt zijn tegen dat ik de volgende keer een lamp moet vervangen…

Tegen de avond is Zoon dan beginnen overgeven, zodat ik drie keer de vloer heb mogen opkuisen en één keer zijn beddegoed mocht vervangen. Deze morgen, nog geen vijf minuten na zijn flesje weer van dat. Weer beddegoed mogen aftrekken en hem voor de tweede keer in badje gezet. Echtgenote was gisteravond nog niet thuis en deze morgen alweer vertrokken, zodat ik twee keer de benen van onder mijn lijf heb mogen lopen. Een beetje zoals Tantieris.

Zo komt het dat ik deze morgen al het dubbele aan koffie binnengeslurpt heb dan gewoonlijk. Twéé tassen…

5 thoughts on “Groot licht

Geef een reactie

