Thuiswerk

Als ik de deur van het kantoor – bij wijze van spreken, want ’t is een draaideur – achter mij dichttrek, dan probeer ik zo weinig mogelijk nog aan het werk te denken. Niet dat dat altijd lukt, maar meestal toch wel. En ik doe geen overmatig lange werkdagen. Meestal toch niet. Gaat ook niet, als het bijvoorbeeld mijn beurt is om de kindjes op te halen of als we naar de architect moeten of… Werk meenemen naar huis is al helemaal uit den boze. Dan stopt het nooit. Daarom ben ik ook niet geïnteresseerd in een functie als dienst- of ander hoofd, want per definitie komen die mannen/vrouwen ’s morgens laat toe, blijven ze ’s avonds lang en mailen ze nog eens om middernacht van thuis uit iets door.

Er zijn altijd uitzonderingen, zoals die keer dat ik een maand aan een jaarrapport werk, met allerhande tabellen, elk gebaseerd op verschillende query’s in een accessdatabank, en dan twee weken voor de deadline crashte mijn computer. Dan heb ik twee weken lang met de laptop van het werk thuis nog verder gesukkeld tot het rapport af was…

De laatste tijd echter stapelt het werk zich op. En thuis ook druk. Ik heb dus ondertussen al een paar keer iets in mijn tas gefoefeld om thuis te bekijken of af te werken.

En, al ben ik daar eigenlijk tegen, toch gaf het bijvoorbeeld voldoening om gisterenavond om half elf op het knopje ‘verzenden’ te klikken van een mail naar het werk. En gaf het voldoening om deze morgen op de vergadering aan te komen met een handgetekend en snel gekopieerd schema dat ik gisterenavond nog getekend heb.

Da’s verraderlijk, die voldoening…

One thought on “Thuiswerk

Geef een reactie

