Humanist

Koen Fillet had het gedacht, maar ik niet!

Zot van testjes en enquêtes he, dus vulde ik dat vragenlijstje van de vrijzinnige humanisten ook in. Ik kende hun oude symbool (die rode fakkel – alleszins, ik ga er van uit dat het een oud symbool is vermits op hun website een ander symbool wordt gebruikt), van twee leerlingen uit mijn klas in de lagere school, die ‘zedenleer’ volgden. De rest volgde ‘gewoon’ godsdienst. Ik begreep dat indertijd niet goed, die zedenleer. Godsdienst was in mijn ogen een soort van geschiedenisles. Zedenleer volgen was voor mij zoiets als niet willen weten wat er (toen) pakweg 1985 jaar geleden gebeurd is.

Enfin, ik verwachtte dus geen hoge score op het testje, maar de vragen vielen mee. Ik kreeg zelfs een puntje voor de vraag of de kerk zinvolle bijdragen kon leveren aan politieke of ethische debatten! Mijn enige puntje ben ik verloren doordat ik een beetje te veel geneigd ben om uitspraken van wetenschappers of journalisten te aanvaarden. Die van geestelijke leiders niet, maar vanwege de eerste twee antwoordde ik ‘ja’.

Ik ben dus ‘zonder twijfel een vrijzinnig humanist’. Ik neem aan dat elk weldenkend mens 9 of 10/10 haalt op dat testje, alleen fundamentalisten niet.

6 thoughts on “Humanist

Geef een reactie

