Sneeuwwitje

De video van Sneeuwwitje wordt heden ten dage grijs gedraaid ten huize Alcyon. Net als die van Bambi. Zoon vindt er nog maar niks aan, maar Dochter is al maanden een fan van Disney. Ondertussen ken ik het script zowat van buiten. Moest zeg maar één van de dwergen zijn pikhouweel op zijn voet hebben laten vallen, of moest de knappe prins toevallig geveld zijn door een acute aanval van allergie aan paarden, ik zou denk ik voor elk van de personages moeiteloos kunnen invallen.

Bij elke nieuwe beluistering (want ik kijk niet mee), valt mij telkens de ironie van het personage van de koningin/heks op. Ze wil Sneeuwwitje dood – voor diegenen die het verhaal niet kennen – omdat Sneeuwwitje volgens een magische spiegel mooier is dan de koningin zelf. Wanneer het de jager niet lukt, besluit de koningin het heft in eigen handen te nemen. Ze transformeert zichzelf in een lelijk oud vrouwtje en verkoopt Sneeuwwitje een giftige appel. Op het moment dat Sneeuwwitje neervalt na een beet in de appel, roept de heks: “Ik ben de mooiste!” *kakel kakel* “Van het land!” *kakel kakel*

… En dat uit de mond van iemand die op dat moment waarschijnlijk de lélijkste is van heel het land.

Kort daarna stort ze van een berg, na een achtervolging door de boze dwergen. Ik zal mij altijd blijven afvragen of ze zich weer kon transformeren in de koningin, nadat ze weer aangekomen was in de kelders van het paleis. Anders zou het wel heel erg zinloos zijn, wel?

6 thoughts on “Sneeuwwitje

  1. Goedenavond,

    Dit fenomeen is mij niet onbekend, zo kende ik na 14 uur rijden richting België alle liedjes en verhaaltjes van Kabouter Plop uit het geheugen na het 38 keren na elkaar te beluisteren. Mijn zoon ging uit de bol van blijdschap, en ik van verveling.

    Vriendelijke groet van de Spaanders voor de Vlaanders

  2. Verblijd je kinderen eens met een heuse poppenkast, quoi! Nu je toch het script uit het hoofd kent, kan ‘Sneeuwwitje’ alvast geen probleem meer zijn. Wedden dat ze daar meer fun aan beleven dan aan een video. 😉

Geef een reactie

