Dorpskwis

Tot een paar jaar geleden organiseerde het Davidsfonds een dorpskwis in het dorp waar ik vandaan kom. Zonder grote prijzen, wat boeken en voor iedere deelnemer een paar flesjes Witkap. Het leuke aan de kwis is dat er twee van de vier personen van een ploeg in het dorp zelf moeten wonen. Elke keer zaten er ook vragen bij over het dorp zelf, zoals een foto van een kapelletje of zo. Op die manier trek je geen beroepskwissers aan en blijft het voor iedereen leuk.

De eerste keer dat ik meegedaan heb, waren we als tweede of derde geëindigd, als ik het mij nog goed herinner. Antwoorden op de vragen moesten opgeschreven worden en dan omhooggestoken. De jury tuurde van vooraan de zaal in en noteerde de score. De tussenstand werd aangegeven op een groot vel papier op de muur. Die keer wonnen we een paar boeken. Ik kreeg Lilith mee, en een boek over de georganiseerde misdaad in Europa. Dat laatste heb ik op het internet verkocht.

Voor de zeventigste verjaardag van de Davidsfondsafdeling van het dorp haalden ze de kwis nog eens van onder het stof. Ditmaal met een professionele jury. Acht ronden van tien vragen; alle antwoorden netjes op een papier te schrijven, dat werd opgehaald. Daarnaast nog een fotoronde, een alfabetronde, een denksportronde en een algemene afbeeldingenronde. Voor die ronden kreeg je wat langer tijd; je moest ze pas een drietal gewone ronden later afgeven, samen met de antwoorden op die ronde. Je kon ook een joker inzetten, die je punten verdubbelde.

We waren vrij sterk gestart. 7/10 op de denksportronde (rebussen, anagrammen,…) en dan een paar keer 8 of 9/10 (of 16-18/20 want twee punten per vraag) op de gewone ronden. Bij de eerste tussenstand/plaspauze stonden we op de derde plaats. De eerste ploeg in de rangschikking stond zowaar 24 punten voor, maar die hadden hun joker al ingezet.

Daarna ging het wat minder; twee ronden waar we maar 6 van de 10 vragen juist konden beantwoorden. Volgens de tweede tussenstand waren we gezakt naar de vijfde plaats op elf ploegen. We dachten dat de voorsprong van de eerste ploegen niet meer in te halen was, maar we waren content als we als derde konden eindigen (we zeggen altijd ‘onze derde’; waar zou dat bezittelijk voornaamwoord eigenlijk vandaan komen?). We gokten echter op een vierde of vijfde plaats.

We hadden nog altijd onze joker niet ingezet, maar veel kansen hadden we niet meer. Ook in de volgende ronde was het niet het gepaste moment: we konden wel op alle tien de vragen een antwoord geven, maar een paar antwoorden waren toch wel gegokt. Zoals deze: Leopold I was, voordat hij inging op de jobaanbieding van Koning der Belgen, eerst nog bijna koning van een ander land geweest. Twee keer eigenlijk, nu ik Wikipedia erop nalees. Het antwoord was hier dus Griekenland. Een andere lucky guess was de codenaam van de inval van de Duitsers in de Sovjet-Unie tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ergens vanuit de krochten van mijn geheugen borrelde uiteindelijk ‘Operatie Barbarossa’ naar boven. Vraag mij op een ander moment wat Operatie Barbarossa was en ik zou het antwoord schuldig moeten blijven, maar nu moesten we toch iets opschrijven he. Uit schrik dat we de volgende ronden nog slechter zouden doen dan 8/10, besloten we toch de joker in te zetten. Groot was onze vreugde toen we alles juist hadden; we hadden geen betere moment kunnen kiezen voor de joker…

Vooraleer de jury de einduitslag bekendmaakte, lieten ze weten dat het verschil tussen de eerste en de derde ploeg slechts drie punten was, en dat ze alles eerst nog eens gingen hertellen. Bij het afroepen van de uitslag begonnen ze met de derde ploeg, en daarna de tweede. En dat waren wij niet, dus met de laatste tussenstand en met het feit dat er zo’n klein verschil was tussen de eerste en de derde ploeg in gedachten, zagen we onze kansen op een vierde en zelfs vijfde plaats slinken.

De eerste ploeg, zo vertelde de jury vervolgens, had in de laatste ronde een flinke inhaalbeweging gemaakt. Zo hadden ze met hun joker het maximum van de punten gehaald (2 x 20 punten). Een vaag gevoel van twijfel bekroop mij; kon het zijn dat hij het over ons had? En jawel… Met verduiveld veel geluk waren we er blijkbaar in geslaagd om in de laatste ronden over de anderen te springen en als eerste te eindigen…

Het had aan één vraag kunnen liggen. Eén fout antwoord, één foute gok, in de ronde met de joker en we hadden vier punten minder gehad. In plaats van de eerste plaats, zou dat de vierde plaats geweest zijn…

’t Was plezant!

8 thoughts on “Dorpskwis

  1. Ik heb begrepen dat bij ons in Gullegem die quiz van het Davidsfonds doorgaat eind deze maand en dat op dezelfde avond in verschillende Vlaamse gemeenten. Ik heb mijn dochter reeds aangesproken maar die is niet vrij die avond. En ik had zo graag eens gequizt! 😉

  2. @alcyon
    Het reglement heb ik nog niet echt onder ogen gehad. Ik weet het door de rondzendbrief van de fanfare waarbij echtgenoot speelt. Er worden vooral verenigingen opgetrommeld maar ook enkelingen kunnen meespelen – in groepjes van 4 – uiteraard. Meer weet ik eigenlijk niet!

Geef een reactie

