Biervriend

Michael Jackson is dood… Nee, niet die eelien, maar de beer hunter, groot bierkenner en dan speciaal nog van Belgische bieren.

Dat deed mij denken aan een bespreking die ik ooit op internet gelezen had over Witkap Pater, een bier dat gebrouwen wordt in Ninove. Tijdens mijn studententijd nam ik altijd een bak pils mee naar mijn kot om mijn vrienden te trakteren voor mijn verjaardag, en ook enkele flesjes Witkap (Stimulo, dacht ik). Die laatste kon ik steevast zelf opdrinken. Op de Oude Markt in Leuven had slechts één café Witkap. Een restant van bierproeffeestachtige activiteiten. Ik ben die mens dan maar gaan helpen er van af te geraken. Vreemd genoeg ben ik buiten Ninove nog niet veel mensen tegengekomen die het bier graag drinken. Om tegen mijn kameraden te bewijzen dat het toch om een goed bier ging, zocht ik op internet naar reviews. Eén daarvan beschreef de smaak als een kruising tussen citroen, koriander met de nasmaak van… de binnenband van een fiets. OK, daarmee ging ik mijn vrienden kunnen overtuigen… Niettegenstaande de rare vergelijking kreeg het bier toch goede punten, daar niet van. Spijtig genoeg vind ik die bewuste review niet direct terug, maar er zijn nog genoeg sites te vinden waar de Witkap Pater (Tripel, Dubbel en Stimolo/Singel) wordt besproken.

Michael Jackson kende het bier ook. Hij dacht dat het eigenlijk de eerste tripel was, althans het bier dat nabij Brasschaat werd gebrouwen in brouwerij “De Drie Linden”. Begin de jaren tachtig werd het bier overgenomen door de brouwerij Slaghmuylder uit Ninove. Doordat het bier niet door een klooster zelf wordt gebrouwen, mag het de naam Trappist niet dragen, maar is het een abdijbier.

Ik vind het vooral heel lekker bij een maaltijd. Zeker nu we (volgend jaar?) terug naar Ninove gaan verhuizen, zullen er altijd wel een paar flesjes te vinden zijn in mijn (nog te bouwen) kelder!

Michael Jackson, hopelijk staat er een goed glas bier klaar, waar je nu ook naartoe mag zijn gegaan… (Witkap past misschien wel heel goed bij rijstpap!)

6 thoughts on “Biervriend

Geef een reactie

