Voor het leven

Af en toe durf ik in het station, als ik nog wat tijd heb voor mijn trein aankomt, twee kraslotjes kopen. Van die ‘Win for life’-dingen, waarmee je levenslang elke maand duizend euro kan winnen. Al een paar keer 5 euro gekrast, die ik dan steevast de dag erna inruilde voor nog twee lotjes. Eén keer stond ik een paar dagen achtereen aan het loket om een lotje in te ruilen, maar de derde of de vierde dag was het dan toch gedaan met de pret. Tot nu toe nog geen bijkomend maandloontje gekrast.

Ik steek die lotjes dan in mijn zak om thuis te krassen. Eentje voor mij en eentje voor Echtgenote. Vooraleer tot het krabben over te gaan, verzuchten we allebei: “Mochten we nu toch eens een ‘Win for life’ winnen he”. Vrijwel elke keer. Kwestie van een traditie in ere te houden.

Ik kras trouwens netjes van boven naar beneden. Eerst de twee cijfers die je moet krassen om te winnen, en dan de vier andere cijfers. Als ze niet overeenkomen, doe ik niet eens de moeite om helemaal door te krabben om te zien welk cijfer 5 euro, ‘Win for life’ enz opleverde.

Mijn vrouw krast eerst wat van de omtrek weg. Soms krast ze dan eerst de prijs (die 5 euro en zo) weg. Om dan pas te controleren of ze iets gewonnen heeft. Kwestie van de spanning wat op te drijven.

Op wiens naam we het winnend lot gaan zetten, is nog niet duidelijk. Zoon en Dochter hebben nog veel langer te leven als wij, hopelijk, maar je kan het lotje moeilijk in twee trekken, en de ene dan bevoordelen boven de andere en hopen dat ze voor de rest van hun leven eerlijk genoeg zijn om te delen? Enfin, het dilemma heeft zich nog niet voorgedaan…

10 thoughts on “Voor het leven

Geef een reactie

