Wetenschap

In de krant en op de radio had men het vandaag over de dalende wetenschappelijke kennis onder de jongeren. Blijkbaar zou één op de drie jongeren tussen 18 en 24 jaar nog weten dat de aarde om de zon draait. Ok, het ozongat is al een tijdje uit het nieuws, dus dat tweederde niet weet waar het ligt – boven de zuidpool tussen haakjes – vind ik nog te begrijpen. Internationaal ingrijpen heeft het gebruik van CFK’s sterk kunnen verminderen, maar het gat is er nog steeds.

Ik kan echter niet begrijpen dat in een land als het onze, waar we nog steeds prat gaan op de kwaliteit van ons onderwijs, er blijkbaar jongeren zijn die niet meer weten dat de aarde om de zon draait. Wat denken ze dan in de plaats daarvan?

Eerst de opflakkering van godsdienstig fanatisme onder de christenen in de Verenigde Staten en hun pleidooien voor creationisme, en nu dit nog. Straks komen we in een tweede ‘Duistere Middeleeuwen’ terecht…

Update

Op de site van De Standaard kan je je wetenschapskennis testen. Ik haalde 96% (ik kon alleen de uitvinding van de telefoon niet juist situeren). En ik zit nog steeds in de categorie 25-34. Ik kan dus met reden verontwaardigd zijn. 🙂

Ik ben wel niet volledig akkoord met de vraagstelling. Ik stam niet af van een ‘aap’. Mensen en apen stammen af van een aapachtig zoogdier.

14 thoughts on “Wetenschap

  1. Ik heb zoals Buddha sterke twijfels bij dit onderzoek. Maar anderzijds geloof ik wel dat er steeds minder belang wordt gehecht aan het hebben van parate kennis. Je zoekt het toch gewoon even op op het internet zeker?

  2. >> Buddha, Xixarro:
    Ik hóóp dat het niet representatief is… Is ook een beetje een slag in het gezicht voor alle leraars natuurwetenschappen en aardrijkskunde.
    Er wordt inderdaad minder belang gehecht parate kennis. Ik heb daar echter mijn twijfels over. Er is natuurlijk de overvloed aan informatie, en je kan niet alles meer weten, maar je moet wel over een minimum aan parate kennis beschikken, wil je op een adequate manier kunnen nadenken over zaken en ook wéten wat je wil opzoeken en waar. Aan de unief moesten we ook niet alles meer uit het hoofd kennen; weten waar je het kon vinden was al voldoende. Ik merk nu toch dat ik nu nog dingen weet die ik toen wel moest uit het hoofd leren. Ik ben echter simpelweg vergeten wélke de dingen waren die je kon opzoeken! De link in mijn geheugen is te zwak. Uit het hoofd leren blijkt zo slecht nog niet te zijn…

  3. Pingback: Berichtgeving « Alcyons nest

Geef een reactie

