Te-rugpijn

Ik kan het niet langer voor mezelf houden. Drie weken al sukkel ik met lage rugpijn. De eerste dagen denk je dat het wel over zal gaan. Na de eerste week denk je dat het nog weinig zin heeft om naar de dokter te lopen, want “het is nu toch al een week en het zal dan wel ver gedaan zijn”. Ik heb toen een spierverslapper genomen, die ooit al eens goede diensten bewezen had bij een stijve rug. Kort daarna dronk ik een glaasje wijn bij het eten. Al mijn spieren waren plots zeer ontspannen, tot mijn tong toe. Behalve mijn rug.

In de tweede week was ik het beu en ben ik eerst bij de apotheker geweest. Die kon mij niets geven zonder voorschrift, behalve een pijnstiller die ook ontstekingswerend werkt. Waarschijnlijk is de rest van mijn lijf nu pijn- en ontstekingsvrij (ik voel toch niets), maar helaas, rug blijft buiten schot.

Denkende dat een dokter mij ofwel zou doorsturen, ofwel een ander doosje pilletjes zou geven, heb ik dan een afspraak gemaakt bij een osteopaat. Voor een keer wou ik mijn reserves ten opzichte van alles buiten de reguliere geneeskunde wel eens opzij zetten. Ik had visioenen van handen op mijn rug, een plotse ruk en een *krak*, waarna ik volledig pijnvrij en huppelend het pand kon verlaten. Ook de zon zou terug beginnen schijnen.

Buiten dat van die handen klopte er niet veel van. Na een vragenlijstje (om te zien of ik toch niet moest doorgestuurd worden) begon hij mij wat te bewerken en heen en weer te wringen. Volgens hem zit het in de laatste ruggewervel en de bovenste sacrale wervel, die moeite hebben om met elkaar overeen te komen. Naderhand kon ik wel terug zelf mijn kousen aantrekken, zonder dat ik daarvoor moest plaatsnemen op een zitmeubel. Helaas, bij het instappen in de auto moest ik mijn ene been met mijn handen binnenhalen…

Een paar dagen nadien ging het dan toch beter. Voor een weekje. Hij zat er nog, maar hij liet mij het grootste deel van de dag redelijk gerust, en ik moest alleen oppassen met dingen of baby’s optillen. Sinds gisteren is de rugpijn terug, weer even erg als in het begin. Ik kan maar moeizaam uit bed, en de hele dag op mijn bureaustoel zitten is geen aanlokkelijk beeld. Toen ik gisterenavond thuiskwam, moesten de kindjes niet teveel zagen of mispeuteren, want mijn geduld was sneller op dan anders, door al een hele dag op mijn tanden te moeten bijten…

10 thoughts on “Te-rugpijn

  1. Wat toevallig! Maanden heb ik gesukkeld met lage rugpijn rechts die uitstraalde naar de lies en het rechterbovenbeen. Ik ben op eigen houtje naar de osteopaat gestapt. Zes beurten heb ik gehad (vrijwillig!). Een paar dagen ging het goed en daarna kwam de pijn terug. Klassieke pijnstillers hielpen niet. Nu, ik ben 56 en er zit overal wat sleet op maar dat verklaarde de pijn nog niet. De osteopaat verwees me terug naar de huisarts. Die was met verlof. Op eigen houtje en gek van de pijn (ik weet, het mag niet!) heb ik een onstekingsremmer genomen voor een dag of 5. Na de eerste pil was mijn pijn voor tweederden verminderd – wat bewees dat ik een ontsteking had. Ondertussen dokter terug van verlof. Het ganse klachtenpakket voorgelegd en nu doe ik een kuur van 10 dagen met ontstekingsremmer. Heb mij in geen maanden zo soepel gevoeld en ook ‘vrolijker’….want pijn is echt een dooddoener!
    Ga naar de dokter Alcyon! Het komt wel goed…

  2. osteopaten zullen zeker hun nut hebben alcyon (ook al weet ik zelf niet goed wat het juist is een osteopaat), maar zou je voor de zekerheid (of 2de mening) niet even naar je huisdokter gaan?

    In elk geval wens ik je beterschap toe!

  3. Ai ai. Ik voel zo met je mee tijdens het lezen. Ik sukkel na mijn ongeval van begin deze maand met mijn nek. Morgen heb ik een afspraak in de kliniek en hoop dat het ook alleen maar een ontsteking zou zijn. Hopelijk gaat jou rugpijn snel over want dat straal je natuurlijk uit op je omgeving.

  4. beste alcyon
    veel moed en sterkte!
    ik schrijf een blog over mijn ervaringen als chronisch pijnpatient, als je zin hebt neem maar eens een kijkje.
    ’t gaat er vooral over hoe je met een (arbeids)handicap toch aan de slag kunt (blijven).
    greetz,
    david

  5. Rugpijn? Wat de DorSano rugpijn kliniek voor u kan doen.
    http://www.lage-rugpijn.nl

    In Nederland lijden ongeveer 2 miljoen mensen aan rugklachten. Als fysiotherapeut en osteopaat ben ik dagelijks bezig met problemen van het bewegings apparaat van de mens. Het meerendeel van de klachten die ik dagelijks behandel hebben rugklachten. Om die reden heb ik de laatste jaren een eigen behandel concept ontwikkelt. Dit concept heb ik DorSano genoemt. ( Dorsum = rug en Sano = gezond).
    Aan de basis voor de ontwikkeling van de DorSano methode waren mijn ervaring als fysiotherapeut, ergotherapeut en de 3 jaren die ik met het Origene concept gewerkt heb.

    De nieuwe DorSano methode bestaat uit 3 fases:
    Fase 1 Onderzoek
    Het DorSano onderzoek bestaat uit een combinatie van een normaal fysiotherapeutisch lichamelijk onderzoek welke aangevuld worden met de medi mouse scan en de back-check. De Dorsano scan brengt de beweglijkheid van iedere wervel in beeld. Op deze wijze kunnen we zien waar er wervels blokkeren dan wel waar wervels te mobiel zijn.
    Met de back-check meten we de spierkracht van alle rompspieren en vergelijken de uitkomsten met een omvangrijke database om te weten of de absolute kracht voldoende is . Tevens vergelijken we de kracht tov de verschillende spiergroepen. Door dit totaal beeld te hebben kunnen we een individueel DorSano behandelplan opstellen.

    Fase 2 Reactivatie en mobilisatiefase
    In deze fase gebruiken we twee DorSano behandelstoelen. Deze behandelstoelen maken het mogelijk om de patient op een verantwoorde manier opnieuw de rug te leren bewegen. De door DorSano zelf ontwikkelde behandelstoel gebruiken wij om a-specifieke rugklachten te behandelen. Voor de tweede behandelstoel maken we gebruik van de bekende David Back behandelstoel, waarbij wij vnl specifieke rugklachten behandelen ( Arthrose, Hernia…)
    Gedurende deze fase worden tussentijdse evaluatie scans en back-checks gemaakt om het DorSano behandelplan te optimaliseren.

    Fase 3 Stabilisatie fase
    Deze fase zorgt ervoor dat de klachten ook niet meer terug keren. In deze fase trainen wij de diepe tussenwervelspieren (M.Multifidi) . Deze spieren geven de wervelkolom stabiliteit, waardoor klachten niet opnieuw ontstaan. Waarin wij ons onderscheiden tov andere stabilisatie therapien is het feit dat wij werken met een visueel feedback systeem waardoor snel leert hoe u die diepe tussenwervel spieren moet aanspannen.

    Wilt U meer van de DorSano methode weten kijk dan op http://www.lage-rugpijn.nl.

    Op de site kan u ook een afspraak maken voor een gratis rugscan.

    Heeft u vragen over rugklachten of rugpijn dan kunt u die via dit weblog stellen. Door deze vragen hoop ik dat u als lezer een beter beeld krijgt van wat rugklachten zijn en wat u er aan kan doen.

    Ik hoor graag van u……

Geef een reactie

