Vergeten groenten

Er zijn een hele hoop groenten die tegenwoordig niet of nauwelijks meer geteeld worden. Soms omdat er makkelijker te telen alternatieven bestaan. Of omdat ze moeilijker te bewaren of te transporteren zijn. Er bestaat bijvoorbeeld een peertje, de Beurré Chaboceau, genoemd naar een notaris van Ninove, maar beter bekend onder de naam Jefkespeer naar de voornaam van een Pamelse boer, die ik heel lekker vind, maar die slechts een paar dagen valt te bewaren. Commercieel niet interessant dus.

Wanneer ons huis er staat en ik aan de aanleg van een tuin kan beginnen, zou ik graag een perenboom van die soort planten. En ook een aantal van die vergeten groenten uitproberen. Wie weet vind ik ze lekker. Wat nog niet meteen een garantie is dat ze het jaar daarop nog in de tuin voorkomen, want de groente moet de andere critici in huis nog overtuigen… Bovendien zijn mijn vingers niet echt groen, eerder bleekgroen. Niet alles wat ik probeer te kweken, overleeft mijn pogingen…

Pastinaak staat alleszins op het lijstje. Voor de komst van de aardappel zeer populair, en nog steeds in Engeland. Niet alleen kan de wortel gekookt gegeten worden zoals een aardappel, hij kan ook rauw gegeten worden, en ook de bladeren kunnen dienst doen, bijvoorbeeld in soep. Hij kan verder gekweekt worden uit zaadjes. Ik vermoed dat de bewaring hem de das heeft omgedaan. Na de oogst kan je hem maar een paar dagen bewaren, wat bij aardappelen natuurlijk heel anders is. Daartegenover staat dat ze prima kunnen overwinteren in de grond. Hadden ze in Ierland de pastinaak niet vervangen door de aardappel, de geschiedenis had er anders kunnen uitzien…

(Links: Plantaardig, Tuinadvies)

Een andere niet vaak gebruikte groente die ook al verdrongen werd door de aardappel, is de aardpeer. Dit familielid van de zonnebloem wordt ook wel topinamboer genoemd. Als ik mij niet vergis, heeft mijn vader ooit al eens een paar aardperen gekweekt, maar waren we niet wild van de smaak. ’t Is ook al lang geleden; smaken evolueren. Hem vergelijken met een aardappel schept bovendien verkeerde verwachtingen. Aardperen zijn echter bijzonder voedzaam en draagt bij tot een gezonde darmflora. Dat laatste kan zich bij het eten van gekookte aardperen ook uiten door een flinke biogasproductie, maar gelukkig vallen ze ook rauw te eten.

(Links: De wassende maan, Vergeten eten)

Wat we tegenwoordig wel al in onze diepvries zitten hebben, is koolraap, dankzij mijn schoonvader. We eten het als schorseneren, met witte saus. Lekker! Je kan ze ook in schijfjes snijden en zo bakken.

(Links: De wassende maan, Wikipedia)

(vrij naar ‘Le sens de l’humus‘)

13 thoughts on “Vergeten groenten

  1. Doen, Alcyon! Ik kan jouw goede voornemens alleen maar toejuichen. Bovenvermelde groenten staan allemaal in onze tuin – en ik geef je nog een interessante groente mee waarvoor je zelfs ‘bleekgroene’ vingers mag hebben: warmoes of snijbiet…veelzijdige groente en kan op verschillende manieren worden klaargemaakt! Deze middag nog klaargemaakt… 🙂
    cfr. De wassende maan

  2. Van een aardpeer had ik nog nooit gehoord. Maar een andere – ook vrij ongekende – groente die bijdraagt tot een gezonde darmflora is de rammenas. Die is vooral rauw heel lekker!

  3. MMMMmmmm aardperen zijn de max. De max zeg ik u. Ik heb die leren kennen via ons groentenpakket bij de biologische boerderij de loods in Aalst. Vriendin was er niet zot van en het is een karwei om ze te kuisen maar ze zijn de max zeg ik u.
    Ik vind ze een subtiele nootsmaak hebben en ik fret ze graag rauw.

    ps. misschien eens binnengaan in een biologische winkel/boerderij om nieuwe smaken/groenten te leren kennen. Ik weet dat ze in de loods in aalst ook een pak minder bekende kruiden verkopen. Tip voor een kruidentuin?

  4. Pingback: Vergeten groenten (2) « Alcyons nest

Geef een reactie

