Plastic zakjes

Vanaf 1 juli schaffen winkelketens zoals Delhaize de gratis plastieken tasjes af. Ze zouden op die manier op een jaar meer dan 700 ton plastiek afval besparen.

Wat moet ik nu in mijn vuilnisbak hangen? Zo’n plastieken zak was handig daarvoor. Nu moet ik daarvoor speciale zakjes kopen. In plastiek natuurlijk.

Let wel, ik nam geen zakjes aan die niet pasten in mijn vuilnisemmer. Die kleine ondingen bij de apotheker of zo, die weigerde ik steevast. Zeker als ik met de auto ben. Ik koop dan ook geen karrevracht medicijnen; ik kan ze gerust dragen tot ik bij de auto ben, en ze hebben geen plastieken zakje nodig om op de passagierszetel te liggen.

6 thoughts on “Plastic zakjes

  1. Meestal nemen wij een stevige draagtas, die leuke van 80 eurocent die je in de Delhaize kan kopen mee naar de winkel.

    Persoonlijk vind ik dit wel goed. Maar ik begrijp wat jij bedoeld. Gebruik plastiktassen meestal om vuil kattenzand in te doen en in de kleine vuilbakjes (wc, badkamer). Tegenwoordig gebruik ik daar de verpakking van bijv toiletpapier, keukenrol voor.

    Ik hoop dat je een oplossing vind.

  2. >> buddha, Christophe:
    Voor de wekelijkse foerageringen waarbij we de auto gebruiken, werken we ook met de openklapbare bakjes. De Colruyt heeft trouwens toch geen zakjes. ’t Is bij de kleine tussendooraankoopjes, vaak te voet, dat de zakjes op de proppen komen.

  3. Wel, dat vroeg ik me dus ook af. Ik neem heel weinig plastic zakjes mee als ik ga winkelen, alleen functioneel. Grote zakken (zoals van H&M) om oude kleren in te doen en weg te doen (familie&vrienden, container), en zakken van de Delhaize om mijn vuilnis in te doen. Ik ga die dus missen. En wellicht vervangen door aangekochte plastic zakjes. Je kan toch je vuilnis niet zo in je vuilnisemmer kieperen? Bah, zo vies.

  4. Ik gebruik ook van die leuke herbruikbare tassen maar af en toe heb ik toch nog plastic zakjes nodig… want die tas is soms te klein. De plastic zakken gebruik ik ook voor de vuilbakjes in de toiletten, de 2 badkamers en de keuken. Neen, vuilnis kun je niet zomaar in de emmer kieperen, dat is inderdaad vies! Maar ik denk dat het probleem niet alleen bij de zakjes ligt….hoeveel zaken kopen we niet die helemaal in plastic gewikkeld zijn of in plastic containers zitten? Er is zo te zien nog veel werk aan de winkel 🙂

Geef een reactie

