Suskewiet!

Ik heb vandaag weeral wat bijgeleerd. Over vinkenwedstrijden. Die wedstrijden met allemaal kleine kooitjes met vinkjes, met daarachter de vogelaars die op een stok met krijt aangeven hoeveel correcte wijsjes het zangvogeltje ten beste geeft. Let wel, correcte wijsjes; er zijn dus ook niet correcte wijsjes.

In de natuur herken ik natuurlijk van verre het wijsje van een vink. Eerst zo’n trillertje dat begint bij hoge noten en dan zakt, om te eindigen met “suske-wiet!”. Wat daar voor verkeerds kan insluipen, weet ik niet direct.

Vinkenwedstrijden vinden blijkbaar al plaats sinds 1596. Toen durfden ze die beestjes nog blind maken, zodat ze zich beter konden concentreren op hun job. Dat is pas afgeschaft in … 1920. Door blinde oorlogsveteranen dan nog. Misschien ondervonden die aan den lijve dat ze daardoor niet beter konden fluiten, wie weet.

Zoals bij elke wedstrijd durft het nogal eens uit de hand te lopen, gaande van een CD-speler in het kooitje tot inspuitingen met testosterone. En nu is zijn er blijkbaar zelfs al Vlaamse en Waalse vinken. Het moet een schone suskewiet zijn en gene suskeouit natuurlijk. Grappig. En het klinkt onmogelijk. Maar toch; ik herinner mij uit mijn jeugd, toen we met de auto naar het zuiden van Frankrijk koersten, dat de vinken onderweg veranderden van lied. Als we een plaspauze namen op zo’n parking langs de autosnelweg, kon je er af en toe één horen. En het beestje eindigde zijn wijsje dan eerder met een “fwieuw” dan met een “suskewiet”. Echt waar. Maar dat waren dan al Franse vinken; hoe een Waalse vink klinkt, weet ik niet echt.

5 thoughts on “Suskewiet!

  1. waalse zang is volgens mij suskeweeuw. maar als het jonge vogels zijn kan je hen dat wel nog “verleren”, dacht ik. tja, vinkeniers in de familie, ik kan er ook niet aan doen. het heeft wel ergens zijn charme, maar toch zonde van die opgesloten beestjes.

  2. Het vinkenlied moet voor de vlaamse vinkenier eindigen op een tweelettergrepige of samen getrokken slotzang waarvan het laatste deel WIE is. Naast de wale – of uitheemse zang zijn er nog slechte zangen mogelijk. vb: skie, sie. Ook teeuw wie is slecht omdat “teeuw” een bestanddeel is van uitheemse slotzang en deze mag de “wie” niet vooraf gaan. Lijkt voor buitenstanders mogelijks moeilijk, maar is dat op een paar uitzonderingen na ” daarvoor zijn er de zangkeurders” niet.

Geef een reactie

