Sjans, geen sjans

Daarnet twee minuten sjans gehad. Ik was de auto nog aan het uitladen – eerst Kindje Twee en zijn maxicosi, dan Kindje Eén uit de autostoel bevrijden, en tenslotte terug naar de auto voor al de pakken en zakken die steeds met kleine kindjes meereizen – toen ik uit mijn ooghoeken de voordeur snel dicht zag gaan. Ik kon ze nog net tegenhouden met mijn voet. Dochter was ze doodleuk aan het dichtduwen en ik had mijn sleutels natuurlijk pas binnen afgelegd. Dat zou schoon geweest zijn; ik had daarbuiten nog bijna drie uur kunnen staan schilderen eer Echtgenote thuis zou komen van het werk. Met binnen een halfgenezen Dochter en een Zoon nog vast in de maxicosi, die een goed uur nadien in hun bedje dienden te liggen. Dat zou daar een schoon concert geworden zijn. En normaal zorg ik er altijd voor dat ik mijn sleutels in mijn zak hou van zodra ik één voet buiten de deur zet…

Maar kom, blijkbaar kon ik vanavond niet ontsnappen aan het noodlot. Een half uurtje later had Zoon een niet zo prettig weerzien met zijn fruitpap. Kiwi, kon ik merken. Alles werd als het ware geëxconsumeerd. En hij kon het zo mooi over zijn buikje en beentjes naar beneden laten lopen… Met Vrouw nog op het werk zonk mij even de moed in de schoenen. Natuurlijk is dat het moment dat Dochter uitkiest om te komen jengelen achter haar flesje. Ik begin te vermoeden dat die twee een complot hebben gesmeed om zo snel mogelijk aan hun erfenis te geraken…

Enfin, ze liggen in hun kazjebiekes. Efkes pauze, dit hier komen vertellen, en dan kan ik aan mijn avondmaal beginnen. En de afwas. En in het zog van de wervelwind die hier door hun speelgoed lijkt gevlogen te zijn, alles weer opruimen. Wat deed ik vroeger ’s avonds toch?

11 thoughts on “Sjans, geen sjans

Geef een reactie

